0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har fått en liten känsla av att min luftvärmepump inte ger riktigt samma värme som den gjorde första vintern. Så jag tänkte fråga om hur man kan mäta att den fungera som den ska. Har läst här på forumet någonstans att man kan mäta temperaturen vid utblåset och "insuget" på innerdelen och på så vis få en uppfattning om den ger rätt effekt. Så jag plockade fram en vanlig digital termometer med utesensor och mätte på min pump. Utetemperaturen var vid tillfället ca -15ºC, och jag ställde upp börvärden till 28 ºC.Utblås: 41 ºCInsug: 22 ºCKan man dra några slutsatser från dessa värden? Luftvärmepumpen är en IVT12GR-N. Bra? Dåligt?Jag lyckades inte få värmepumpen att dra mer än runt 1200W enligt min Clas Ohlson mätare. Enligt specifikationen ska luftvärmepumpen dra 1700W vid max. Men det kanske är Clas Ohlson mätaren som spökar och visar fel?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29397.msg284343#msg284343
Hej Pjoffen! Utblåstemperaturen mäts genom att mäta och jämföra utblåstempen kontra inluftstempen ifh till utetemperaturen. Utblåstempen mäts vid högsta inställda börvärde och med högsta fläkthastigheten för ju lägre fläkthastighet man har dessto högre utblåstemp får man ju självklart, och omvänt då ju lägre utblåstemp dessto högre fläkthastighet. Sen vid rejält kall väderlek så sjunker ju också utblåstempen med fallande utetemperatur precis som pumpens effektivitet minskar med en fallande utetemp, och samma sak gäller med pumpens elförbrukning att den också minskar med pumpens effektivitet och avgivna värme. 1200 watt verkar högst rimligt tycker jag när det gäller elförbrukningen för pumpen vid ca -15 ºC, och pumpens maxeffekt och därmed max elförbrukning är ju satt på specarna vid ca +7 ºC i utetemperatur och +20 ºC i innetemperatur. Mvh Raffen.
Tänkte att värmepumpen drog maximalt med energi när man pressar den max vid kall väderlek.
Ang effektiviteten på din pump denna vinter, kan det bero på att det är betydligt kallare ?