0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Steos skrivet 20 januari 2010, 11:30:17jämförde märkskylten på brödrost och perkulatorbryggaren (resistiva) nästan exaktavärdenjämförde två olika dammsugare (induktiva) visade hälften så mycketOK, trodde du menade att den visade "fel så in i helv..." även för VP:n.
jämförde märkskylten på brödrost och perkulatorbryggaren (resistiva) nästan exaktavärdenjämförde två olika dammsugare (induktiva) visade hälften så mycket
Bra att tänka till där, eftersom de stora förbrukarna ligger bakom en inverter, så bör en "liten skitmätare" visa väldigt nära sanningen i effektförbrukning.
Men de mäter alltid fel när det gäller manöverspänningen, dvs lägre wattal.
Kan jag alltså mäta VP effekten med min ETECH med gott samvete?
Citat från: Steos skrivet 20 januari 2010, 14:24:39Kan jag alltså mäta VP effekten med min ETECH med gott samvete?Om du tänker använda mätvärdena i t ex diskussioner med Raffen är svaret nej.
Citat från: Raffen skrivet 20 januari 2010, 14:01:14Men de mäter alltid fel när det gäller manöverspänningen, dvs lägre wattal.Ner mot ca. 300W ser jag ingen större skillnad iaf, dvs procenten är ungefär densamma. Men Voltcraft kanske mäter fel längre ner också (eller så menade du ännu lägre watt kanske).
Vilken modell voltcraft pratar vi om?Vill ha en mätare så jag kan mäta effekten vid olika temperaturer och se om pumpen levererar som den ska.Som sagt något har gått snett, det är mer drag i huset nu än när jag är full //Steos
Jag tänkte läsa av båda mätarna ikväll, kan posta skillnaden mellan PM 300 och Voltcraft 3000 här senare. Tippar att det rör sig om ca. +5% ungefär för PM 300.