Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Backventil vilken sort  (läst 3326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tutank

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Backventil vilken sort
« skrivet: 11 januari 2010, 21:14:17 »
Jag har läst igenom forumet och är lite förvirrad angÃ¥ende vilken sorts backventil det skall vara för frikyla avsticket. Jag har köpt en dim  25 för kallvatten pÃ¥ rinkabyrör. Nu börjar jag bli orolig att det behövs en klaffventil istället. Ger min fjäderventil för mycket förluster? NÃ¥gon som vet vad det skall vara för backventil.

Jag undrar även om någon har dragit plusprisol till sin fläktkonvektor dvs klarar det sig utan fuktproblem?


Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Backventil vilken sort
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2010, 21:00:29 »
Alltid klaff!  BÃ¥de ytan och fjäderkonstanten bidrar till att endera strypa flödet eller om du har stor nog pump öka el Ã¥tgÃ¥ngen för att öppna en vanlig plattförsedd backventil.  Enda problemet är väl att klaffventiler vill stÃ¥ horisontellt. Sök pÃ¥ alla tidigare kommentarer i detta ämne
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Backventil vilken sort
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2010, 22:52:37 »
Det kan vara bra att gå upp en dimension på backventilen om man är orolig för flödet.
Tex, en 32 backventil för 28mm. ledning.

Är det inte alltför långa köldbärardragningar inomhus så klarar man sig nog på en 28 backventil också.

Plusprisol har funkat i dom anläggningar jag gjort i alla fall, fast fuktproblem kan man få ändå.
Det beror lite på ur du tänkt förlägga rören osv.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Backventil vilken sort
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2010, 23:18:17 »
jag har en vanlig 28 backventil och har överskridit rekomenderad max slanglängd med 50meter men det fungerar ändå

230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad Tutank

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Backventil vilken sort
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2010, 10:45:47 »
Tack för svaren. Jag tror jag väntar med avsticket för det låter som om klaffventil är det som gäller.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Backventil vilken sort
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2010, 16:30:56 »
Hej

Jag undrar om det går att få en vidareutvekling på detta ämnet kortfattat i denna tråden,
jag har nämligen gjort avstick på köldbärare in till ev frikyla men missa detta med backventil så nu sitter det i stället 3 kulventiler för avstängning.
1 på varje utstick och 1 emellan, är detta inte brukligt för att köra? stänger man inte bara den emellan på sommaren när man vill köra brinen genom fläktkonvektorn som ja ska ha sitta så fall bara 2 meter från pumpen. Att pumpen behöver göra varmvatten på sommaren förstår jag, men då kan den väl använda brinen som redan gått igenom fläktkonvektorn och då dessutom blivit något varmare?

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Backventil vilken sort
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2010, 10:46:13 »
Man brukar låta ett delflöde gå upp till frikylan. Inte hela flödet.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Backventil vilken sort
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2010, 21:12:17 »
Hej

Jag undrar om det går att få en vidareutvekling på detta ämnet kortfattat i denna tråden,
jag har nämligen gjort avstick på köldbärare in till ev frikyla men missa detta med backventil så nu sitter det i stället 3 kulventiler för avstängning.
1 på varje utstick och 1 emellan, är detta inte brukligt för att köra? stänger man inte bara den emellan på sommaren när man vill köra brinen genom fläktkonvektorn som ja ska ha sitta så fall bara 2 meter från pumpen. Att pumpen behöver göra varmvatten på sommaren förstår jag, men då kan den väl använda brinen som redan gått igenom fläktkonvektorn och då dessutom blivit något varmare?

mvh daniel
Går alldeles utmärkt, jag har gjort så med kulventiler, men den mellan de 2 utsticken ska man nog inte stänga helt, som
VP ORAKLET säger ett delflöde, lite trixit att få till det bra, men det går, tar lite tid med finlir bara, notera sedan inst. till nästa säsong.
 Novisen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!