0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej...min Ecoair 105 har varit inkopplad cirka 1.5 år eller 12.440 driftstimmar. Den har gått 4.820 kompressortimmar.-Elförbrukning 8.435kW (Enermet elmätare) Flytande kondensering-Avgiven värme (+VV) energi till huset 25.540kW (Pollux värmemängdsmätare) -"Gratis" energi ur uteluften 17.105kWRäknar med att ha sparat på 17 månader: cirka 25.000krAnläggningen kostade 46.000kr. (Snålvariant, Ecoair dockad mot befintlig panna. Egen inst)Anläggningen borde ha betalat sig efter cirka 36månader(med ränta)Räknar med att den håller i 6 (garanti) till 10 år.Kunde jag sparat mer med större pump? (Om jag inte haft LL). Ja - för cirka 4000kr till hade jag tagit kanske 15% till (mellan utetemp 0 ºC och -5 ºC). Dvs tjänat ytterligare 2000kr till på 17 månader.Om jag betalat för komplett system (+Ecoel) inklusive installation (kanske 75.000kr) hade jag haft pengarna åter efter knappt 5år.
Stämmer verkligen värmemätaren...Önskar att jag kunde svara glasklart på den frågan! Min elmätare "Enermet" är en 4 år gammal trefasmätare som suttit som elverksmätare och blivit utbytt i samband med övergång till fjärravläsning. Jag har inte själv kalibrerat den, men misstänker att den visar hyfsat (någon %) rätt. Värmemängdsmätaren "Pollux" har suttit som fjärrvärmemätare i Tyskland. Där skall den enligt lag bytas vart 5 år. Har inte kalibrerat den. Ger nog det största felet i mina mätningar.Men CTC anger att min lilla Ecoair 105 skall ha följande värden:Framledning Utetemp In-effekt Ut-effekt COP COP33 ºC ur Copelands diagram50 ºC 0 ºC 1.7kW 4.8kW 2.8 3.150 ºC 8 ºC 1.9kW 5.7kW 3Jag kör flytande kondensering och eftervärmer VV i separat VVB. Min framledningstemp är låg, vid 0 ºC är den cirka 33 ºC. (Inte för att kåken är så välisolerad utan för att jag lastar av med 2 LL på vintern)Försöker man titta på Copelands kompressorkurvor så borde jag vinna cirka 30% på flytande. Anges med COP33 i tabellen. Så ett helårs COP i storleksordningen 3 tycker jag inte är orimligt.Mina mätningar visar COP 3.02, men dom omfattade ett helår+en halv varm höst. (Istiden under Januari 2010 ingick inte.) Naturligtvis har mina underliggande mätvärden inte precision med två decimaler. Men att säga att COP helår legat runt 3 är nog inte helfel.