Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förbrukning och dimensionering  (läst 8713 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Förbrukning och dimensionering
« skrivet: 10 januari 2010, 20:48:10 »
Lite funderingar på min förbrukning och dimensionering av eventuell ny värmepump.

- Har de senaste dagarna haft runt 170 kWh förbrukning per dygn
- Borträknat HH och ett litet värmegolv på ena toaletten så gissar jag på ca 150 kW till uppvärmning
- Utetemp pendlat mellan 0 och -2 grader
- Innetemp nu 19 grader

VP skall enligt manualen ge 6kW vid 0 grader (45 grader framledning) och dra ungefär 2.4 kW
Om vi säger att VP gått konstant och räknar baklänges från 150 kWh så ger det att jag i snitt haft 3,75kW elpatron på. Detta ger nästan 10kW total tillförd effekt.

Om jag skulle investera i en ny CTC VP, vilken vore då mest lämplig av 107 och 109?
2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2010, 21:12:51 »
Vad hade du för förbrukning under senaste året?  Om ditt hus kräver 10kW vid 0 grader skulle jag nog fundera på att isolera huset först. 10kW blir ju 240 kWh vid 0 grader, det är riktigt mycket. Bergvärme?

Kan du verkligen värma huset med nuvarande anläggning? Du har ju bara 2,25 kW kvar att spela med när tempen går under -2.

Om du börjar värma huset vid +18 och huset kräver 10kW vid -2 blir det ca 500W energi som behövs per ytterligare grad kallare.

En 109a skulle jag nog minst ta, kanske en 111a baserat på de siffror du uppgett.
« Senast ändrad: 10 januari 2010, 21:20:41 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu också en Daikin Stylish

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2010, 22:00:42 »
Det är en LV VP jag har. Tror jag brukar ligga runt 23000 kWh/år (inkl allt). Nej systemet räcker inte att värma huset när det är riktigt kallt. Vi hade typ 16.5 grader när det var -10 för några dagar sedan. VP stänger iofs av när det börjar närma sig -10. Just nu stiger temp sakta, när jag når 20,5 tänker jag försöka hålla temp där och mäta igen. Mitt system är verkligen sunkigt då jag inte har någon reglering av framledningstemp utan måste skruva på shunten för hand. Huset är nog väldigt lite isolerat. Väggarna är dubbla tegelväggar med luftspalt mellan, de flesta fönsterna är dragiga orginal 2 glas.



2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2010, 22:25:09 »
Av de 23000, hur mycket är HH-el? Hur många timmar gick pumpen och hur mycket var elspets?

Grovt räknat/gissat av mig
HH 5000 kWh
Elspets 4000 kWh
Pump 15000 kWh som avgett 33000 kWh?  gissar på ett snitt COP på drygt 2.

"Verklig" förbrukning 37000 kWh till värme och varmvatten.

En 109a skulle jag minst ta.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu också en Daikin Stylish

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2010, 23:15:15 »
Det är en LV VP jag har. Tror jag brukar ligga runt 23000 kWh/år (inkl allt). Nej systemet räcker inte att värma huset när det är riktigt kallt. Vi hade typ 16.5 grader när det var -10 för några dagar sedan. VP stänger iofs av när det börjar närma sig -10. Just nu stiger temp sakta, när jag når 20,5 tänker jag försöka hålla temp där och mäta igen. Mitt system är verkligen sunkigt då jag inte har någon reglering av framledningstemp utan måste skruva på shunten för hand. Huset är nog väldigt lite isolerat. Väggarna är dubbla tegelväggar med luftspalt mellan, de flesta fönsterna är dragiga orginal 2 glas.




Hallå
Förra ägare till vårat hus hade enl.mäklarns papper en förbrukning på 40 000kwh/år totalt inkl.allt.
Vi har 280kvm hus ifrån -29 isolerad vind,annars bara tretex i väggarna.
Jag satte en 109:a med 1550 till vårat hus,samt 4st fläktkonektorer,vilket i sin tur betyder att jag kunnat stänga av 17 av 19 radiatorer helt (rex-radiatorer),vilket betyder ca 150-200l mindre vatten att värma upp.
Har som du 2-glas fönster 18st.
enl.beräkning med(ctc - euronom - ivt) program bör jag hamna runt 25000kwh/år inkl.allt,men vi får se det,blir vad det blir.
Jag tycker min anl.är perfekt för oss 2vuxna 1 tonåring och 20gr inomhus.
Jag skulle aldrig välja större än 107 till ditt hus,bättre att jobba lite med golv vägg vind och välja pump sen efter åtgärder.
Ha dé gott
« Senast ändrad: 10 januari 2010, 23:23:34 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2010, 08:51:08 »
Citera
En 109a skulle jag minst ta.

Citera
Jag skulle aldrig välja större än 107 till ditt hus,bättre att jobba lite med golv vägg vind och välja pump sen åtgärder.

Tack för input! Som jag misstänkte finns det många svar på frågan om vilken pump man skall satsa på  :)

Vad är risken med att välja en för stor värmepump? Är det livslängden och antalet starter man är orolig för eller blir det minder effektiv och dyrare uppvärmning?

Vi tänker låta renovera våra fönster, täta dem och nog sätta någon form av energiglas i ena rutan. I övrigt planerar vi inga isoleringsåtgärder.

Jag funderar på att börja med att installera en EcoEl 1550 för att få rent i pannrummet (ta bort oljepanna) och få rätt på styrning av framledning samt få tillräcklig elpatron kapacitet. Jag kan sedan köra med min gamla VP (som prestandamässigt påminner om 107) för att se hur det känns för att köpa ny VP lite senare.
2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2741
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2010, 10:21:12 »

Tack för input! Som jag misstänkte finns det många svar på frågan om vilken pump man skall satsa på  :)

Vad är risken med att välja en för stor värmepump? Är det livslängden och antalet starter man är orolig för eller blir det minder effektiv och dyrare uppvärmning?

Vi tänker låta renovera våra fönster, täta dem och nog sätta någon form av energiglas i ena rutan. I övrigt planerar vi inga isoleringsåtgärder.


Tror inte risken är så allvarlig....

annat än att en större pump naturligtvis kostar mer.
Antalet starter ökar visserligen, men har du en hyfsat stor vattenvolym, så betyder det inte mycket för pumpens livslängd. I värsta fall får man öka startstoppdiffen ett par grader på sommaren.

En liten Ecoair är också litet effektivare (litet bättre COP), men det är betyder heller inte så mycket på årsbasis.

Det som verkligen betyder något är att pumpen räcker till för större delen av värmebehovet när det är "vanlig" vintertemp ute. Dvs att du  kör elpatron så litet som möjligt. Men det här är en svår avvägning, du måste veta ganska väl vad huset drar i effekt (kW) vid säg -5 ºC (i Stockholm) och vilken framtemp som då behövs. Annars blir det bara tyckanden.

Typiskt för en medelstor villa  1970-80 tal (värme+normalVV):
-5 ºC     6kW

-10 ºC    7kW    (Ecoair 107 ger 4.9kW       Ecoair 111 ger 6.6kW)

-15 ºC    8kW

Dvs inte ens  största Ecoair 111 klarar att värma  normalvillan vid -10 ºC.

 I stockholmsområdet är det sällan under -7 ºC ofta och länge, att välja en storlek som klarar effekt-täckning till säg -5 ºC tror jag många skulle känna sig psykologiskt nöjda med.

Som LV pumparna är prissatta och vad installatörerna tar för "nyckelfärdiga" anläggningar, så är återbetalningstiden lång ändå. Med en kraftigt överdimensionerad LV, som klarar huset ner till säg -15 ºC får man aldrig investerade pengar åter. Redan vid -10 ºC är det tveksamt.

Prisskillnaden (netto) mellan Ecoair 105 och 111 är 13.000kr. En variant är att i stället komplettera med en 5 kW LL. Speciellt om man har en värmeslukande källare med öppen planlösning. Den ger alltid bättre COP och ger värme ner till -25 ºC. (Ecoair slutar att ge värme vid -15 ºC)
« Senast ändrad: 11 januari 2010, 12:55:34 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2010, 21:41:52 »
Det som verkligen betyder något är att pumpen räcker till för större delen av värmebehovet när det är "vanlig" vintertemp ute. Dvs att du  kör elpatron så litet som möjligt. Men det här är en svår avvägning, du måste veta ganska väl vad huset drar i effekt (kW) vid säg -5  (i Stockholm) och vilken framtemp som då behövs. Annars blir det bara tyckanden.

Typiskt för en medelstor villa  1970-80 tal (värme+normalVV):
-5      6kW

-10     7kW    (Ecoair 107 ger 4.9kW       Ecoair 111 ger 6.6kW)

-15     8kW

Tycker ditt resonemang verkar vettigt, "normal" vintertemp är troligen någon grad varmare här längst i söder. Tyvärr verkar mitt hus vara riktigt värmehungrigt. Har fortsatt mäta förbrukning nu när vi har haft ganska stabil temp kring 0 grader ute i några dagar. Det verkar behövas ungefär 9kW tillförd värme för att ge framledning 45 grader vilket behövs för att hålla 20 grader konstant inne vid 0 grader ute. Mina siffror bygger på resonemanget att VP fungerar som den ska och går konstant. Tyvärr har jag ingen möjlighet att mäta gångtid på VP. Tycker detta låter mycket, huset är ju inte jättestort precis men som sagt inte särskilt isolerat.

« Senast ändrad: 11 januari 2010, 21:58:47 av niclasvarme »
2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2010, 11:09:19 »
Hej,

Men vad gör man egentligen när huset drar mer än vad pump och panna klarar av? När det nu har varit så kallt att eco air stänger av sig (-19 ºC)så går pannan med 9+6kw. Då kom framledningen som bäst upp i 38 ºC. Börvärdet ligger då på 48 ºC. Nu när det är -10 och pumpen går med  konstant elspets på 9kw så kommer jag upp i 42 ºC. Är det ved eller olja mot acktank som då är det enda alternativet?  Förbrukning inkl hushållsel i januari ligger nu på 3100kwh

Vi ska visserligen be att någon kommer och gör en energibesiktning för att hitta eventuella energibovar. Missar i isolering osv. Men jag tror inte att det finns så mycket vi kan göra då vi vill behålla "charmen" med ett gammalt hus.

Går väl fortfarande i tankarna på att komplettera med en LL. Då en del av problematiken ligger i trög uppvärmning av golvvärme i betongplatta, golvvärme under massivt trägolv samt kallras från fönster. Visst, det går väl att sätta upp ytterligare radiatorer för att på det sättet hjälpa golvvärmen. Men det kostar en bra slant det med. Men det käns faktiskt inte som att en större LV är svaret på frågan.

/Kristofer

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2010, 11:51:16 »
Hade varit spännande att prova med att låta pumpen endast sköta värmen till husets uppvärmning och då minska volymen kraftigt på innetanken.
En separat varmvatten beredare modell lagom för behovet, exempelvis 60liter vilket ger cirka 100liter tempererat vatten.

Min 6kw räckte till vid minus 17gr men är bara kopplad till radiatorvärmen.
Ja huset är litet 90kvm men 22gr inomhus.....Men ingen elpatron erfordrades.

Det finns något i ämnet stora varmvatten beredare som pumpen ska värma upp, som irriterar mig lite...... *vinkar*

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2741
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2010, 13:11:57 »
Hej,

Men vad gör man egentligen när huset drar mer än vad pump och panna klarar av?
Vi ska visserligen be att någon kommer och gör en energibesiktning för att hitta eventuella energibovar. Missar i isolering osv. Men jag tror inte att det finns så mycket vi kan göra då vi vill behålla "charmen" med ett gammalt hus.

Går väl fortfarande i tankarna på att komplettera med en LL. Då en del av problematiken ligger i trög uppvärmning av golvvärme i betongplatta, golvvärme under massivt trägolv samt kallras från fönster. Visst, det går väl att sätta upp ytterligare radiatorer för att på det sättet hjälpa golvvärmen. Men det kostar en bra slant det med. Men det käns faktiskt inte som att en större LV är svaret på frågan.

/Kristofer

Precis...

fördelen och nackdelen med vattenburen värme är att den värmer upp alla delar av huset jämt och fint. Men det drar naturligtvis massor med kW om huset är halvdåligt/halvbra isolerat och rejält kallt ute. Så tilläggsisolering eller större elpatron och flera radiatorer kan vara en lösning.

En vedkamin som används när det är som kallast är OK, om veden är gratis.

En tredje variant är en bra LL. Den ger bättre verkningsgrad (COP) än LV och funkar ner till minst -25 ºC. Men den har en ytterligare en stark fördel/nackdel. Den värmer upp huset ojämt när det är  kallt ute. Inomhusluften/tempen blir varm, men vägggar och golv och hörn kalla. Det gör att den förbrukar ganska mycket mindre kW vid stark kyla än radiatorvärme. (Det är därför många LL ägare redovisar förbluffande stora besparingar på elräkningen. Kolla på LL sidorna)
« Senast ändrad: 12 januari 2010, 13:50:15 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2010, 13:25:26 »
LL drar väl lika mycket som den ger vid svinkyla, dessutom är avgiven effekt elldeles för låg....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2741
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2010, 13:29:35 »
LL drar väl lika mycket som den ger vid svinkyla, dessutom är avgiven effekt elldeles för låg....

Haha...

råder dig att läsa LL sidorna då och då!

Du kan ju börja med att läsa den här:

"Nocrian orkade hålla +21 på 103 kvadrat "nedre plan" och +16  på 70 kvadrat "övre plan" vid -17 som var "köldrekordet" här.  Hade mer att ge vid -17, låg på en ineffekt omkring 2Kw men avfrostade ofta så tempen började sjunka inomhus... 1500Kw totalt i December varav 5-600Kw hushållsel.
(Kan nog stämma att Nocrian kan ge 6Kw vid -15)

R.
« Senast ändrad: 12 januari 2010, 13:47:58 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2010, 14:00:54 »
Åfaan 6 kw vid -15 vad drar den då?

Men det är avfrostningstiden och enefrgiåtgången då som är det sämsta. Vore det kontinuerlig drift så skulle det bli en väsentlig skillnad.
Du skriver att ll funkar till -25 men vad ger den då och vad är cop??

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2741
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2010, 14:05:20 »
Åfaan 6 kw vid -15 vad drar den då?

Men det är avfrostningstiden och enefrgiåtgången då som är det sämsta. Vore det kontinuerlig drift så skulle det bli en väsentlig skillnad.
Du skriver att ll funkar till -25 men vad ger den då och vad är cop??



Jag är ingen riktig Dignitär...

och inte proffs på LL. Mina små E9DKE jobbar nog i korpserien. Kolla själv på LL forumet. Northkingen (som du känner?) har erfarenheter av Nocrian.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!