0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är en LV VP jag har. Tror jag brukar ligga runt 23000 kWh/år (inkl allt). Nej systemet räcker inte att värma huset när det är riktigt kallt. Vi hade typ 16.5 grader när det var -10 för några dagar sedan. VP stänger iofs av när det börjar närma sig -10. Just nu stiger temp sakta, när jag når 20,5 tänker jag försöka hålla temp där och mäta igen. Mitt system är verkligen sunkigt då jag inte har någon reglering av framledningstemp utan måste skruva på shunten för hand. Huset är nog väldigt lite isolerat. Väggarna är dubbla tegelväggar med luftspalt mellan, de flesta fönsterna är dragiga orginal 2 glas.
En 109a skulle jag minst ta.
Jag skulle aldrig välja större än 107 till ditt hus,bättre att jobba lite med golv vägg vind och välja pump sen åtgärder.
Tack för input! Som jag misstänkte finns det många svar på frågan om vilken pump man skall satsa på Vad är risken med att välja en för stor värmepump? Är det livslängden och antalet starter man är orolig för eller blir det minder effektiv och dyrare uppvärmning?Vi tänker låta renovera våra fönster, täta dem och nog sätta någon form av energiglas i ena rutan. I övrigt planerar vi inga isoleringsåtgärder.
Det som verkligen betyder något är att pumpen räcker till för större delen av värmebehovet när det är "vanlig" vintertemp ute. Dvs att du kör elpatron så litet som möjligt. Men det här är en svår avvägning, du måste veta ganska väl vad huset drar i effekt (kW) vid säg -5 (i Stockholm) och vilken framtemp som då behövs. Annars blir det bara tyckanden.Typiskt för en medelstor villa 1970-80 tal (värme+normalVV):-5 6kW -10 7kW (Ecoair 107 ger 4.9kW Ecoair 111 ger 6.6kW)-15 8kW
Hej,Men vad gör man egentligen när huset drar mer än vad pump och panna klarar av? Vi ska visserligen be att någon kommer och gör en energibesiktning för att hitta eventuella energibovar. Missar i isolering osv. Men jag tror inte att det finns så mycket vi kan göra då vi vill behålla "charmen" med ett gammalt hus.Går väl fortfarande i tankarna på att komplettera med en LL. Då en del av problematiken ligger i trög uppvärmning av golvvärme i betongplatta, golvvärme under massivt trägolv samt kallras från fönster. Visst, det går väl att sätta upp ytterligare radiatorer för att på det sättet hjälpa golvvärmen. Men det kostar en bra slant det med. Men det käns faktiskt inte som att en större LV är svaret på frågan./Kristofer
LL drar väl lika mycket som den ger vid svinkyla, dessutom är avgiven effekt elldeles för låg....
Åfaan 6 kw vid -15 vad drar den då?Men det är avfrostningstiden och enefrgiåtgången då som är det sämsta. Vore det kontinuerlig drift så skulle det bli en väsentlig skillnad.Du skriver att ll funkar till -25 men vad ger den då och vad är cop??