Svårt ämne.
Var i kontakt med ett företag för att komma och se över värmepumpen idag och passade samtidigt på att fråga om/hur uppgradering av värmesystem kunde göras. Hans förslag var att inte göra något utan låta elpatron stötta under kalla perioder och sedan den dagen värmepumpen behöver bytas ut sätta in en större (jag kan tydligen använda en 7kW värmepump till mitt borrdjup).
Om det är -10 eller -15 grader ute, vad är det för verkningsgrad på en LLVP? Den är väl inte så hög?
Det är ju bara när det är riktigt kallt ute som värmepumpen stöttar ordentligt med elpatron och som en komplement skulle behövas, känns som LLVP eller LVVP inte skulle betala igen sig? (LLVP=25kSEK, LVVP=60 kSEK?).
Hur räknar man fram enklast hur mycket elpatronen behöver arbeta under ett år (för att beräkna återbetalning på tex en LLVP)? I värmepumpen syns bara hur mycket effekt den tagit ut via elpatron totalt sedan start.
Funderat att sätta in en kamin men då detta inte är förberett så känns det som både arbetssamt och dyrt.
Har idag problemet med att jag får bra temp på övervåningen men för kallt i källaren. Är det via någon strypning man reglerar flödena till övervåning vs nedvåning eller är det för få radiatorer i källaren?
Värmen stiger uppåt från källaren så källaren fordrar högre framledningstemperaturer än övervåningen. Ökar du på radiatorerna så får nog eltillskottet ökas.
I ditt fall hade jag monterat luftluft pump. Återbetalningstiden blir inte så förfärligt lång pga pumparnas låga priser. Får du fart på värmen i källaren och den värmen stiger ju uppåt så kanske du kan minska framledningstempen till elementen och sparar på eltillskotten.
Det ÄR ganska bra verkningsgrad på luftluft pumparna även vid minus 15. Märkesgrejorna alltså.

Inte mer än 20000:- ska du inte betala för en LL pump. Är du händig kan du montera det mesta själv och låta en kylfirma kona rören och waakum suga. Då sparar du säkert 5000:- för det är hiskiliga arbetskostnader för lite jobb.
Ja jag har flyttat min LL-pump till dottern och eget arbete plus 400:- waakum sugning. Två timmars jobb inklusive håltagning i vägg.