0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
.......Vattenfall...?? Dom levererar el till Norpool som dom sedan köper och således betalar till sig själv (ev. minus provision). Inte konstigt att det då kan bli kolossala toppar i priset, dom betalar ju på så vis till sig själv. ......Kan det va så??
Citat från: Håkke skrivet 10 januari 2010, 09:53:28När det gäller elkostnader så stör det mig att jag får betala lika mycket i nätöverföring som jag betalar i bilskatt, hade jag haft bensinbil hade bilskatten varit lägre. Vad slits i elnäten jämfört med vägarna? Om man jämför underhållskostnaderna elnät / bilvägar så kan man väl börja undra vad elnätöverföringen 19 öre/kWh täcker? Jag tycker det är sjukt högt. Ja, jag ifrågasätter också den rörliga komponenten i elnätpriset. Nätbolaget har ju dimensionerat nätet utifrån vilken huvudsäkring jag har och för det betalar jag en fast avgift på 4500 kr/år (25A). På vilket sätt motiverar man en överföringsavgift på 20 öre?
När det gäller elkostnader så stör det mig att jag får betala lika mycket i nätöverföring som jag betalar i bilskatt, hade jag haft bensinbil hade bilskatten varit lägre. Vad slits i elnäten jämfört med vägarna? Om man jämför underhållskostnaderna elnät / bilvägar så kan man väl börja undra vad elnätöverföringen 19 öre/kWh täcker? Jag tycker det är sjukt högt.
Japp och det behöver inte vara fråga om ideologi, Bara jävla bonnförnuft.
Citat från: zigge59 skrivet 10 januari 2010, 11:03:14.......Vattenfall...?? Dom levererar el till Norpool som dom sedan köper och således betalar till sig själv (ev. minus provision). Inte konstigt att det då kan bli kolossala toppar i priset, dom betalar ju på så vis till sig själv. ......Kan det va så?? Det finns flera oberoende utredningar som har visat att prisbildningen på Nordpools spotmarknad (som ju ligger till grund för både kort- och långsiktiga priser på el) fungerar helt enligt regelboken....
... Priset blir i krysset mellan utbud och efterfrågan och buden som lagts motsvaras av verkliga kostnader. ..
.. Att det är högt nu beror ju som sagts ovan på att två kärnkraftverk varit avställda, att ytterligare två går på reducerad effekt och på att det är väldigt kallt! ...
.. Men OBS! Det har inte varit någon brist på el - ingen har blivit frånkopplad av det skälet. ...
... En som inte tycker att elbolagen suger. Möjligen är dom för optimistiska när dom ska renovera sin kärnkraft.
Ett elbolag. Ett telebolag. Vibetalar vad det kostar att tillverka elen plus lite till så det räcker till utbyggnad och underhåll. Då kanske Greta ute i skogen kan få el och tele också och inte som nu när det blir för dyrt.
"På en enda dag i december tjänade elbolagen hela 1,2 miljarder kronor. Det redovisar Villaägarna, som räknat på effekten av det rörliga elpriset."http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article705362.eceGrattis... !! till en lyckad försäljning...
Det var ju inga anmärkningsvärda rörelser i varken produktion eller konsumtion på fredagen i förhållande till dagarna före eller efter.