Kommentar till Spotec inläggSPOTEC Verkar rätt men jag lyckas inte finna var du saxat texten "100% running".PAXMAX Den texten verkar ha försvunnit
SPOTEC 1800W är strömförbrukningen vid test enligt den allmänt vedertagna Eurovent standarden...Testen sker vid invertermaskiner med varvtalet på kompressorn mjukvarulåst kring 60-65% av maximala värmeeffekten. Tillverkaren väljer exakta inställningen.PAXMAX Jag kan inte hitta något om att maskinen skall vara modifierad för låst kompressorfrekvens vid detta test. Det skulle ju göra testet HELT VÄRDELÖST för jämförelser mellan maskiner.
Jag tror man utsätter pumpen för ett klimat som anges i test spec'n och sen helt enkelt mäter var pumpen drar i ineffekt och flyttar värme. I Eurovent testet så får dom inte ut mer än knappa 7kW flyttad värme.
Chofu's 9.75kW angivelse kanske gäller i lab test i chofu fabriken vid 20inne / 20ute eftersom 9,75kW exakt matchar btu skalan. Jag tror det är lite som när man säljer vattenpumpar, man anger max flöde vid 0meter lyfthöjd.
SPOTEC effekt vid -7C. 4,75 kW / 2.0 = 2375W in är nog mera rätt.PAXMAX Det har du rätt i, jag försökte få in alla siffror i ett trovärdigt mönster men jag misslyckades kapitalt eftersom jag missade att Chofu'n kunde t.o.m. dra upp till 2,8kW inefffekt. Jag har haft svårt att tro chufu'ns extremt dåliga COP värde redan vid -7.
SPOTEC Icke strunt samma! (angående att maskinen går on/off vid +7)Har man maskinen i en källare eller garage så är nog COP vid +7 drift viktigt, så långt sträcker jag mig. I mitt hus så är endast en av mina småpumpar igång.. och då på dellast och on/off. Den elen som går åt under våren representerar så liten del av årsdriften att det är lite försumbart i det stora hela... det innebär att COP 3 eller 5 inte gör ngn skillnad i mitt fall.
SPOTEC kan faktiskt reglera ner effekten till 500WPAXMAX Thumbsup ...men det är redan en bit över min normalhus förbrukning i vårtemp / vårsol. Har pumpen på en stund på morgonen / FM sen slår jag av den....
SPOTEC Du har INTE rätt! (angående +7 ºC 9,79kW COP 5,4 100% drift)PAXMAX Helt sant, här har min fantasi skenat när jag försökt fylla i alla soduko rutor.
SPOTEC Dessutom gäller 1.8kW ineffekt vid nominella effekten 6975W!Hmm.. att låta ett Eurovent test vara = "nominellt" är lite lustigt... Ni måste väl ändå medge att det är lite flummigt att ange "nominell effekt" till 0-1800W. Det känns som MIN-MAX värden, vilken jag tolkade det som. Ni borde ha typ "effekt in 0-2800W" och "nominell effekt = 1800W"
SPOTEC Visa var 9,75kW vid +7C, COP 5.4 och nominell effekt ”1800W” står att läsa i ett sammanhang. OBS. Man kan inte plocka ett ord här och där då blir det kvällstidningsjournalistik!PAXMAX helt sant, jag har redan tidigare tagit på mig den delen av kritiken,
NU visa mig
vilka FÖRUTSÄTTNINGAR som krävs för att
få ut 9,79kW flyttad effekt!SPOTEC en officiell ursäkt till Spotecs VD vara på sin plats.PAXMAX Klart att jag måste ta tillbaka en del av mina anklagelser antaganden! För de misstag jag har gjort är jag naturligtvis väldigt ledsen.
Sorry SPOTEC, och Spotec VD!SPOTEC Jaså! Lägg märke till att du här själv har flyttat angivna COP 2.0 från -7C till att gälla även vid -20C!PAXMAX Ja, mitt fel... jag trodde pumpen inte var
så kass.
SPOTEC Leverantör är Mölndal energi med flerårsavtal om du verkligen är intresserad!PAXMAX nä, inte intresserad. Jag förstår att humorn gick rakt över era huvuden. Precis som
alla andra el-bolag tror jag att de fasta avtal som skrevs i vintras även hos Möndal energi inte hade halva elpriset mot vad dom hade innan vinterns el-priser skenade.
SPOTEC (ang Norge) Där uppskattas en kraftig maskin med väl tilltagen avfrostning och effektiv trågvärmare.PAXMAX Alla uppskattar en fungerande avfrostning. Synd att man måste ut på andra forum för och hitta kompletterande information.
Torbjörn JohanssonEtt enormt tack för bemött kritik Torbjörn! Thumbsup
Så sammantaget för min del så kvarstår dessa frågor i mitt huvud:
1. Varför är nominell effekt specad till "0-1800W" när enl. Torbjörn det gäller COP 3.88 @ 7C @ 1800W in
2. Vilka förutsättningar krävs för att få ut 9.79kW ??
3. Varför finns inte max ineffekt spec:ad?
4. Påståendet "COP 5.44 vid 50% effekt vid +7"... vad för effekt? ineffekt? 50% max kompressor RPM?