0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
har sett att många hävdar att energiförbrukningen med LL på underhållsfunktion inte sparar speciellt mycket jämfört med att gå på normala mintemperaturer, har dock inte sett några riktiga mätningar på detta. Någon som kan visa?
Hi, glömde det där med rastretPÅ baksidan sitter ett grovt galler i plast, som enkelt tas bort på Toshiban, jag tror att det bara är ett skydd för att inte trycka till lammelerna så att luft-flödet störs (under transport och montering).
Hur är det möjligt??? Leva och bo med 8-11gr?!! Hade åkt direkt på Jula och eller nåt och köpt element på fot med stickpropp, kostar 3-400:-/ st.Men människan är vanedjur, men minst 20gr./A.
Är medveten om att vissa morderna konstruktioner, tex möbler med plast / spånskive laminat inte gillar 8 grader, men jag är inte speciellt orolig för husstomen i övrigt, 8-10 grader har används länge som underhållsvärme i många hus.Skillnaden i energiläckage vid ett delta t på 18 grader jämfört med 27 (- 10 ute och +8 / +17) måste med enkla fysiska resonomang vara betydande!att effektiviteten på en LL skulle vara sämre vid +10 inne jämfört med + 17 har jag svårt att tro (om nu man löser avfrostningen vettigt), lägre delta t mellan givande och tagande medium för energin måsta bara vara positivt! har sett att många hävdar att energiförbrukningen med LL på underhållsfunktion inte sparar speciellt mycket jämfört med att gå på normala mintemperaturer, har dock inte sett några riktiga mätningar på detta. Någon som kan visa?Om det inte blir klart lägre förbrukning, så måste det ju i så fall vara att avisningen blir svårhanterat, och "knycker" totaleffektivitet, men har Toshiba nu byggt in funktionen, så kan man ju tycka att de borde ha provat ut att avisning fungerar tillfredställande, och ger åtminstone visst positiv effekt på förbrukningen jämfört med normalläget. Helt klart fungerar avisningen på annat sätt jämfört med normal avisning, längre tider och anndra "ljud" från inner och ytterenheten.
En annan möjlighet skulle vara att förlänga avisningstiden och slutligen skulle man också kunna höja temperaturen frå 8 grader till t.ex. 12 grader.
För att lura den att snabbare gå i avfrostning kan man iof snabbt sätta den på max värme då triggas avfrostningen oftast väldigt snabbt.
Citat från: Mike skrivet 30 januari 2010, 19:54:54För att lura den att snabbare gå i avfrostning kan man iof snabbt sätta den på max värme då triggas avfrostningen oftast väldigt snabbt.Mmm, eller sätta den i AC-läge en stund.Men viktigast är att man är medveten om att den behöver arbeta lite för att fungera optimlat, på smygfart, och med fukt/snö kan det bli fel i avfrostningen.
..Jag anser att det finns flera för Toshiba enkla omprogrammeringar av logikfunktionen för avfrostningen vid 8 grader... slutligen skulle man också kunna höja temperaturen frå 8 grader till t.ex. 12 grader.