0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
2.5 Kompensering yttre..........1 (förstår ej vad detta värde är bra för?)
Citat från: jeha skrivet 07 januari 2010, 12:37:022.5 Kompensering yttre..........1 (förstår ej vad detta värde är bra för?)Saxat ur handboken:"Meny 2.5 Kompensering yttreGenom att ansluta en yttre kontakt, se ”Elanslutning -Externa kontakter”, exempelvis en rumstermostat (tillbehör)eller ett kopplingsur kan man tillfälligtvis ellerperiodvis höja eller sänka rumstemperaturen. Då denyttre kontakten är sluten ändras förskjutning värmekurvamed det antal steg som väljs. Värdet är inställbartmellan -10 och +10."Hur länge har värmepumpen varit i drift?Vet du hur mycket eltillsats som behövts?
2896h tyder på din värmepump bara gått ca 1 år...rätt eller fel?9762 starter tycker jag är lite väl mycket på 1 år = 26 starter/dygn. Borde nog var max 20 i snitt per år.Ovanstående gäller bara om mitt antagande om 1 driftår är korrekt. Är det fel har du en grymt överdimensionerad värmepump.Vet du hur stor vattenvolym du har i golvslingorna?Vanligtvis behövs en volymtank när man bara har golvvärme.Har du termostater på golvslingorna skall de vara fullt öppna. Strypning bör ske via fast instrypning.
Du bör ha 20-25 liter/kW = 120-150 liter totalt.Det viktiga är inga termostater som minskar volymen lite hursomhelst. Stryp med fasta strypventiler så du får en konstant vattenvolym som VP jobbar mot.Min installatör lurade på mej termostater till alla radiatorer. Visste inte bättre då. Nu sitter det manuella handrattar överallt. Hade problem med för varm ö.v., men det är nu löst via fast instrypning medelst handratt på alla radiatorer på ö.v.I övrigt verkar du ha fått bra ordning på inställningarna. Bara att avvakta och se hur det faller ut, men det blir säkert väldigt bra. Värmekurva 9 låter ju helt vansinnigt för golvvärme. 5 verkar mer normalt. Har du liten volym kan dock antalet starter fortfarande bli väl stort om det visar sej att du har lite vatten i systemet.Kom också ihåg när du får innegivaren att du skall försöka hittta den optimala värmekurvan innan du kopplar in innegivaren.I meny 9.1.2 (serviceläge måste aktiveras) hittar du inställning för när TS går in. Standard är 400, men den går att öka till 500. Gör det om du inte gjort det.