0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kollar man L/V pumpar sså skrivs det jju vitt och brett att de klarar ner till minst -15, men vad gäller CZ så finns ingen sådan information att hämta
Räkna med ytterligare 1 kW för CZ-pumpen i ditt exempel tack vare fuktutfällningen.
Citat från: järker skrivet 06 januari 2010, 11:05:47Kollar man L/V pumpar sså skrivs det jju vitt och brett att de klarar ner till minst -15, men vad gäller CZ så finns ingen sådan information att hämtaNär det står så brukar man nog oftast mena att pumpen klarar av att leverera någonting alls ner till -15, inte att den klarar hela huset vid den temperaturen utan eltillskott. Det kan finnas undantag men jag skulle vara skeptisk. Det låter överdimensionerat i mina öron. Se t ex tråden här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29347.0
Sådär! Nu har jag äntligen tagit det vågade steget med att ändra värmekurvan. De nya värdena är:Temp. ute : -13,0 grader C.Värmekurva: 2.1 (från tidigare 2.6 med olika justeringar på rumstermostaterna, lydde rådet att ändra max i steg om 0,5 åt gången)Finjustering: 2.0 (fortf. 2.0, jag avvaktar med att justera denna)Samtliga rumstermostater har jag öppnat helt genom att vrida dem till max. Hoppas man inte fryser häcken av sig bara imorgon bitti när man vaknar ... Återkommer med mer info om förbrukning och temperaturvärden när den har ställt in sig.Vet någon vad en ändring av fläkthastigheten för cirkulation av luften bidrar med om man sänker/ökar den? (energiförlust/tillskott, fuktighet etc.)