0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nja jag hade nog lite fel som vanligt, när ni skrev era tider så satte jag mig på pass, och ni hade alldeles rätt, från det att symbolen för avfrostning visades till att den försvann 3 min, vid pass -17 ºC... b00k b00kPsKan inte elda bastun i dag får bli en varm glögg (med lite koskenkorva i ) bara för värmen...
Du larryd du skriver att Altherman avfrostar ofta och länge vad grundar du det påhar själv en där avfrostnings cyklen är konstant 45 min vid -5 ºC och uppåt.Tiden för en avfrostning är ca 6-9 min tror att det är ganska bra.. hur ofta avfrostar din pump och hur länge ?? En LV med 2-3 mm lamellavstånd i förångaren måste avfrosta ofta och länge. Även om COP och effekten är hög, så tappar man mycket drift-tid vid vissa väder-typer. Det ser du oxå en hel del av här.
Kollade en Thermia Atria i helgen. Den hade ett avfrostningsintervall på mer än 800 min, dvs mindre än 2 gånger per dygn vid -15 - -20ºC ute. Delta på 3ºC för in/utgående brine. Blev faktiskt lite impad av det. Huset ligger i närheten av Vänern.
Citat från: rocas skrivet 06 januari 2010, 11:15:10Berätta förutsättningarna, så får du nog konkreta tips.Har ett högtemp 1-rörs system, röret går in i mitten av radiatorn och ser ut som 2 st halvmånar som kräver ca 50-55 grader vid 0 gradit ute för att få ca 21grader inne.Fick rekommenderat att köra Ecozon vp-700 dockat mot min diom 20-hundra panna som är en gammal el olje panna.Denna lösning kostar mig ca 150kwh om dan.Ecozonen klarar att leverera ca 39 grader vid 0 gradit.Tanken är att byta ut Diomen mot en ctc ecoel, eller gärna andra bättre förslag?Tror ni att det blir problem att koppla ihop ecoel med ecozon pumpen?Huset är på ca 110 kvm i ett plan.Eller ska man byta till en bättre lösning helt och hållet?
Berätta förutsättningarna, så får du nog konkreta tips.