Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nån som slår min dygnsförbrukning?  (läst 18140 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jeppson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Nån som slår min dygnsförbrukning?
« Svar #45 skrivet: 09 januari 2010, 23:18:38 »

Jag ska låna hem en värmekamera och se var all kyla läcker ut ur mitt hus nästa vecka....ett enkelt sätt
att hitta köldbryggor m.m.

//Jeppson
1-Plans villa i Stockholm byggt -68. 125m2 + 50m2 sidobyggnad delvis uppvärmd.
CTC EcoEl + Ecoair 105 installerad Okt 2009. Högtempsystem, ingen tilläggsisolering samt 2-glasfönster....brrrr

Utloggad mbooh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som slår min dygnsförbrukning?
« Svar #46 skrivet: 10 januari 2010, 10:38:03 »

Jag ska låna hem en värmekamera och se var all kyla läcker ut ur mitt hus nästa vecka....ett enkelt sätt
att hitta köldbryggor m.m.

//Jeppson

Var kan man låna en sån kamera? Du kanske lånar privat?

/Kristoffer
Spånga: CTC EcoEl, CTC EcoAir 109. 200 kvm lättbetonghus från 1965

Utloggad Georg _L

  • Learning by doing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som slår min dygnsförbrukning?
« Svar #47 skrivet: 10 januari 2010, 10:50:15 »
Verkar inte vara någon hit att vara med i den här tävlingen.
I stället för att lägga pengarna på dyr el.
Investera i större radiatorer och bättre fönster i stället.
I stora radiatorer behövs det inte lika höga framledningstemperaurer.
= mindre energi.

// G

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nån som slår min dygnsförbrukning?
« Svar #48 skrivet: 10 januari 2010, 10:59:32 »
I stora radiatorer behövs det inte lika höga framledningstemperaurer.
= mindre energi.

// G

I stora radiatorer behövs det inte lika höga framledningstemperaturer.
= lägre framledningstemperatur, inte mindre energi

Det krävs fortfarande lika mycket energi med större radiatorer. Husets energibehov ändras inte bara för att man ökar upp radiatorerna.
Fördelen med detta är att man kan erhålla samma energi med en lägre temperatur på radiatorvattnet, eftersom det nu finns mer vatten i radiatorerna.

//Ronnie

CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Nån som slår min dygnsförbrukning?
« Svar #49 skrivet: 10 januari 2010, 11:05:02 »
Georg menar säkert mindre mängd köpt energi.  ;)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Georg _L

  • Learning by doing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som slår min dygnsförbrukning?
« Svar #50 skrivet: 10 januari 2010, 11:11:16 »
I stora radiatorer behövs det inte lika höga framledningstemperaurer.
= mindre energi.

// G

I stora radiatorer behövs det inte lika höga framledningstemperaturer.
= lägre framledningstemperatur, inte mindre energi

Det krävs fortfarande lika mycket energi med större radiatorer. Husets energibehov ändras inte bara för att man ökar upp radiatorerna.
Fördelen med detta är att man kan erhålla samma energi med en lägre temperatur på radiatorvattnet, eftersom det nu finns mer vatten i radiatorerna.

//Ronnie


Okej?

Men om det inte behövs högre framledningstemperaturer så behöver väl inte shunten öppna mot övre delen av tanken och ta varmare vatten därifrån,,
och borde väl då klara sig på det varma vatten som pumpen leverererar?
Har jag så fel?


// G


« Senast ändrad: 10 januari 2010, 11:12:47 av Georg _L »

Utloggad Georg _L

  • Learning by doing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som slår min dygnsförbrukning?
« Svar #51 skrivet: 10 januari 2010, 11:21:51 »
Georg menar säkert mindre mängd köpt energi.  ;)


Tack,, så menar jag såklart,,  *vinkar*

Utloggad GertrudL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Nån som slår min dygnsförbrukning?
« Svar #52 skrivet: 10 januari 2010, 15:06:41 »
Hur får du fram dina siffror? Jag vet inte vad som är vad när jag läser historiken? Jag kan ju avläsa elmätaren men det är ju totalelen dvs inkl hushållsström. Jag har en Eco Air 107.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nån som slår min dygnsförbrukning?
« Svar #53 skrivet: 10 januari 2010, 15:16:50 »
Hur får du fram dina siffror? Jag vet inte vad som är vad när jag läser historiken? Jag kan ju avläsa elmätaren men det är ju totalelen dvs inkl hushållsström. Jag har en Eco Air 107.

HISTORISK DRIFTINFO

Total drifttid h = anläggningens totala drifttid
Elvärme kWh = antal kWh som elpatronerna gjort av med

KOMPRESSOR
Total drifttid h = antal timmar som kompressorn (värmepumpen) varit igång
Drifttid / 24h h:min = hur många tim och minuter kompressorn gått den sista 24-timmarsperioden
Starter / 24h st = hur många gånger kompressorn startat senase 24-timmarsperioden


//Ronnie

PS: EcoAir 107 drar cirka 2,4kW i snitt, så om du multiplicerar detta med timmarna den gått, får du hur många kWh den tagit.
      Vill du kolla periodvis, måste du läsa av timmarna vecka för vecka eller hur du vill se perioderna. Timmarna summeras från igångsättningen vid installationen.
« Senast ändrad: 10 januari 2010, 15:23:40 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Homer S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Nån som slår min dygnsförbrukning?
« Svar #54 skrivet: 10 januari 2010, 20:21:15 »
Äntligen börjar ute tempen stiga (-8 grader). De senaste 2 dygnen har det gått 189kwh/dygn. Tidigare noterat närmare 240/dygn. Detta enbart på EcoEL 1550 eftersom rörmarrodören som var här och installera ny panna lät utedelen som installerades förra året på gamla pannan frysa. Förhoppningsvis kommer de i veckan och åtgärdar. Har själv testat att tina upp den med lite byggplast och värmefläkt, tog en halvtimma att få upp runt 20 grader i "tältet" över pumpen men såg att pumpen var frånkopplad :( så måste lik förbannat vänta på dom. Kunde han inte värmt upp pumpen när han var här och grejade?

"Nä våra gubbar har inga sådana prylar när de är ute" hette det. Nä för det är för mycket begärt att fråga "oss/tjejen" som var hemma om vi hade en värmefläkt och en filt eller liknande?????????? Blir argare varje gång jag tänker på det.

Utloggad taran

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Nån som slår min dygnsförbrukning?
« Svar #55 skrivet: 10 januari 2010, 20:59:29 »
Pumpen gör säkert sitt jobb, börja kolla upp skalet på huset, värmekamera. Vad hade du för oljeförbrukning?

Gamla ägaren finns inte längre i livet så ingen att fråga. Men jag vet att förbrukningen var hög. Har funderat på värmekamera men undrar vad de egentligen kan säga som man inte själv kan räkna ut eller känna själv? (gamla fönster och dörrar läcker säkert osv.) Frågan är väl egentligen hur man skall kunna göra en rimlig kalkyl, dvs hur MYCKET läcker tex ett fönster för att veta om det är värt att byta upp sig till ett nytt... Jag har tre jättefönster (ej öppningsbara) på kanske 3 x 1,5 meter som säker inte är optimala men byta dessa (inget standardmått...) kostar ju en bra slant. Och jag undrar om verkligen det är där man skall börja.

Det slog mig idag, vid vilken temperatur skall BARA pumpen gå och inte elpatronen? Idag har vi bara -4 grader men både pumpen och elpatronen går...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nån som slår min dygnsförbrukning?
« Svar #56 skrivet: 10 januari 2010, 21:15:09 »
Är nog inte bara 1 grej som bidrar till hög förbrkning, summan av allt, fönster och dörrar samt dåligt med isolering i väggar och tak.

Är Ingen dålig förbrukning du har..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Nån som slår min dygnsförbrukning?
« Svar #57 skrivet: 11 januari 2010, 00:16:54 »
Äntligen börjar ute tempen stiga (-8 grader). De senaste 2 dygnen har det gått 189kwh/dygn. Tidigare noterat närmare 240/dygn. Detta enbart på EcoEL 1550 eftersom rörmarrodören som var här och installera ny panna lät utedelen som installerades förra året på gamla pannan frysa.

240... jättekallt ute, stort hus, dålig isolering, dåligt inställd panna, jättevarmt inne? Även med ren el så är det en del

Utloggad Homer S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Nån som slår min dygnsförbrukning?
« Svar #58 skrivet: 11 januari 2010, 12:40:17 »
Äntligen börjar ute tempen stiga (-8 grader). De senaste 2 dygnen har det gått 189kwh/dygn. Tidigare noterat närmare 240/dygn. Detta enbart på EcoEL 1550 eftersom rörmarrodören som var här och installera ny panna lät utedelen som installerades förra året på gamla pannan frysa.

240... jättekallt ute, stort hus, dålig isolering, dåligt inställd panna, jättevarmt inne? Även med ren el så är det en del

Nä runt 15 minus, 160m2 gammalt hus med självdrag. Pannan helt nyinstallerad sedan mindre än 1 vecka. Imorgon kommer rörisen och kopplar in pumpen efter jag själv fått ta initiativet att värma upp pumpen med en värmefläkt och byggplast över pumpen. 19 grader har vi inne. Vattenburen värme med varierande typ av element. Några gamla högtempererade element (den stora typen), sedan några vanliga element med ett lager, några med två och ett med 3 lager. Ingen aning vad de kallas.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nån som slår min dygnsförbrukning?
« Svar #59 skrivet: 11 januari 2010, 13:05:41 »

Jag ska låna hem en värmekamera och se var all kyla läcker ut ur mitt hus nästa vecka....ett enkelt sätt
att hitta köldbryggor m.m.

//Jeppson

Var kan man låna en sån kamera? Du kanske lånar privat?

/Kristoffer
Jag har för mig att man kan hyra värmekameror på Cramo plus att det var svindyrt !!! Har för mig att en värmekamera "proffs" ligger runt 35000-50000 kr i inköp. Cramo "tror" jag tog 1000-2000 ? kr per dygn. Så en sån här vinter med många kunder som vill kolla huser så är den snart betald. Mvh tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!