0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är det som gör att VP inte orkar med? Mer vatten att värma, eller?
Man jag har just nu vid -19 grader -800 gradminuter. Tillsatsvärmen har gått länge nu. Jag har för lite skillnad mellan fram och retur på värmen. Jag har 53,3 ut och 49 i retur. Hur kan jag öka skillnaden. Kör cirkpumpen på 80%. Tacksam för tips.
Citat från: janus skrivet 06 januari 2010, 11:14:35Man jag har just nu vid -19 grader -800 gradminuter. Tillsatsvärmen har gått länge nu. Jag har för lite skillnad mellan fram och retur på värmen. Jag har 53,3 ut och 49 i retur. Hur kan jag öka skillnaden. Kör cirkpumpen på 80%. Tacksam för tips.Sänk pumphastigheten så bör deltat öka (4,3 grader är som har konstaterat lite för lite). Men att inte tillskottet orkar lyfta gradminuterna är ju illavarslande. Vad har du mer för värden att bjuda på? Effekt på din pump och kb-temp tex?
Tillsatsvärmen(elpatronen) fungerar som den ska, har gått i två dygn nu. Här kommer mina värden.Ute: -16,6Inne: 20,3Vb ut: 53,2Vb in: 49,5Beräknad framledning: 51,0Hetgas: 90,4Vätskeledn: 49,6Suggas: 5,2Kb in: 1,0Kb ut: -0,8Gradminuter: -349Inställningar.Kurva: 8 (0)Inomhusgivaren: 20,5Gradminuter för start: -60Gradminuter tillsats: -400Värmebärarpumpshastigeht: 80%Vad säjs?
Tack för tipsen. Jag justerar pumphastigheterna nu så får vi se hur det blir till i morgon. Man ska ju inte ha för brottom. Thumbsup
Japp, får VPn frispel och det blir istappar i taket är det inte värre än att ändra tillbaka igen. Citat från: janus skrivet 06 januari 2010, 21:25:34Tack för tipsen. Jag justerar pumphastigheterna nu så får vi se hur det blir till i morgon. Man ska ju inte ha för brottom. Thumbsup
Det fungerar inte att ändra hastigheten på cirkulationspumpen enbart. Man vill ju att radiatorernas medeltemperatur ur värmeavgivningssynpunkt skall vara oförändrad, det skall ju vara samma temperatur inne. Radiatorerns medeltemperaturen ur värmeavgivningssynpunkt är ungefär lika med medelvärdet av framlednings- och returtemperatur. När radiatorflödet minskas måste framledningstemperaturen öka och returtemperaturen minska för att behålla samma inomhustemperatur. Eftersom Nibe reglerar på framledningstemperaturen måste värmekurvan höjas när hastigheten på cirkulationspumpen sänks. Hade det varit en IVT-pump, som reglerar med hjälp av returen, hade man fått sänka värmekurvan.