0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Maskinen är mycket känslig för sin position. Det är vanligt att maskinerna lutar åt höger eller lutar framåt.Kompressorn har en isloering som går långt ner och nuddar bottentråget.Den suger upp avfrostningsvattnet som sedan fryser vid kontakt med vätskeavskiljaren och så slamrar allt mot skilljeväggen mellan kompressor och förångare.Lösningen är att luta in maskinen åt huset till samt att höja den på högra sidan.Sedan så får man plocka bort plåtarna och ta bort isoleringen som måste in och torka.
Är det verkligen så att de flesta pumpar har monterade värmare? Det påverkar ju cop negativt.
Citat från: thpagu skrivet 10 januari 2010, 00:57:06Citat från: Freppa skrivet 09 januari 2010, 22:56:43Hej, jag satte in en Nocria 14 nu i början på December och har också märkt att utedelen för mer oljud än de pumpar av andra fabrikat som jag gått och tjuvlyssnat lite på i grannskapet. Fler som reagerat på detta? Hejsan!Har också satt in en Nocria 14 i mitten av december och jag är förvånad över hur lite utedelen låter.Den låter ju mer när det är 10-15 minusgrader än när det "bara" är -5 eller över.Då är det bara ett väsande ljud som jag inte tänker på alls.//ThomasKan bara hålla med dig.....min Nocria är betydligt tystare än min Panasonic HE-12//Krister
Citat från: Freppa skrivet 09 januari 2010, 22:56:43Hej, jag satte in en Nocria 14 nu i början på December och har också märkt att utedelen för mer oljud än de pumpar av andra fabrikat som jag gått och tjuvlyssnat lite på i grannskapet. Fler som reagerat på detta? Hejsan!Har också satt in en Nocria 14 i mitten av december och jag är förvånad över hur lite utedelen låter.Den låter ju mer när det är 10-15 minusgrader än när det "bara" är -5 eller över.Då är det bara ett väsande ljud som jag inte tänker på alls.//Thomas
Hej, jag satte in en Nocria 14 nu i början på December och har också märkt att utedelen för mer oljud än de pumpar av andra fabrikat som jag gått och tjuvlyssnat lite på i grannskapet. Fler som reagerat på detta?
Jag har inte kört den i 10 gr funktion då jag ej varit bortrest. -20 grader har jag heller inte haft.. Men vid - 15 klarade den att värma huset galant (100 kvm).Men är som sagt inte nöjd med oljudet och funderar på att reklamera då ingen annan verkar ha samma problem, samt att vissa grannar runt omkring mig klagar.
Ljudet blir ganska beroende på hur hårt kompressorn får jobba !Om en Nocria 18 får jobba så den låter som ett reaplan måste den jobba med ett besvärligt utrymme (stort eller dåligt isolerat)Alternativt något fel på maskinen ( tex för lågt luftflöde genom utedelen eller brist etc)
Citat från: ace skrivet 14 februari 2010, 17:13:28Ljudet blir ganska beroende på hur hårt kompressorn får jobba !Om en Nocria 18 får jobba så den låter som ett reaplan måste den jobba med ett besvärligt utrymme (stort eller dåligt isolerat)Alternativt något fel på maskinen ( tex för lågt luftflöde genom utedelen eller brist etc) Min Nocria 18 har inga problem att värma utrymmet den är installerad i. Jag trodde först att problemet var att luftflödet i utedelen var strypt pga isbildning på baksidan. Jag demonterade gallret som satt där och smälte bort isen med varmvatten. Nu är den helt isfri vad jag kan se men ljudet finns kvar där. Vad jag då misstänker så är det kompressorn som låter och inte fläkten. När den avfrostar så låter den ganskaa rejält fast fläkten står stilla
Hej!I våras fick jag och min granne varsin Fujitsu ASYA 09 LGC installerad i våra hus.Sedan det blev minusgrader uomhus har vi upplevt att pumparna väsnas rejält från utedelen.Vi har jämfört med andra märken och våra för mycket mera oljud.Är detta vanligt för denna modellen/Fabrikatet??För övrigt så ger våra pumpar bra värme.De är inte heller igenisade eller har andra symptom som kan leda till missljud.Skulle vara intressant att höra hur andra upplever att sina ASYA 09 låter.MVHWegas