Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ras 10  (läst 8800 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad naala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
ras 10
« skrivet: 03 januari 2010, 16:39:16 »
hej alla hjältar..  undrar om kunde få några bra tips på hur jag kan kolla min pump, om den sköter sig riktigt!
har boyta på runt 100 kvadrat, som är under renovering, så det är ju dåligt isolerat... men tycker att den borde
ge bättre värme ändå.. i morse hade vi 16grader inne fast pumpen är inställd på 21 i fläkt läge 3..

tänkte om det fanns några enkla sätt o testa den??

tack på förhand

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ras 10
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2010, 19:10:39 »
Hej!

Vad hade ni för utomhustemperatur?

Är inomhusdelens filter rena?
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad naala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: ras 10
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2010, 19:14:59 »

alla filter är i ordning.. men det va kallt i natt, tror det var runt -15
men har även märkt runt -10 så har den svårt o hänga med..
tänkte om man kunde mäta typ temp den blåser ut, lr se vilka watt antal den kommer
upp i?  men vet inte om det fungerar så , och vilka tal som den borde ha

// stefan

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ras 10
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2010, 19:20:19 »
Vet du vad den förbrukar? Mät intemp och utblås, bör vara ca 20-30gr skillnad, men beror på fläktinställning samt ute/ innetemp..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ras 10
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2010, 19:26:49 »
Har du t.ex. en digitaltermometer men givare som sitter på en sladd (jag använder en digitalstektermometer för tillfället) så stick in den i utblåsgallret & mät vad den ger vid full fläkt & max på temp inställningen. Detta ca 10-15 minuter efter en avfrostning. Mät även vad du har för temperatur på ovansidan i insuget. På min Panasonic läste jag i servicemanualen att det skall skilja minst 14 grader mellan isug & utblås. Jag vet inte specarna för RAS10 men skulle tippa på att du minst skall kunna ha runt 45-50 grader i utblåset vid -10, eventuellt lite mer då RAS10 är kraftfullare än min gamle E9DKE som har runt +47 vid -10.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: ras 10
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2010, 22:39:41 »
Du borde kanske öka fläktfarten. Läge 3 på en RAS-10 är väl ca halvfart..? Som med alla LL-pumpar måste man ställa inne-fläkten på max för att kunna få ut full effekt. Om man kör på lägre fläktfart kommer pumpen att överhetta och den sänker då automatiskt effekten - trots att den då inte klarar att hålla temperaturen. Eller snarare - Just därför klarar den inte att hålla temperaturen.

Jag tror du får bättre koll och mer info av att mäta el-förbrukningen i stället för temperaturerna. En enkel stick-propps energimätare för en  eller två hundringar duger fint. Dom kan visa hur hög effekt pumpen drar och man kan då räkna ut hur mycke värme den ger.

Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: ras 10
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2010, 00:02:28 »
Hej Naala!  Ja precis som Pi.r säger här så har fläkthastigheten väldigt stor betydelse både för värmeavgivning och värmespridningen från pumpen, och själv kör jag min pump på 3.ans fläkt när värmebehovet är lågt och det är + ºC ute, när det blir några - ºC så ökar jag till 4:ans hastighet och från 7-8 minus och lägre utetemp så är det 5:ans hastighet som gäller normalt sett alltså. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad naala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: ras 10
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2010, 10:46:48 »

Tack för era snabba svar.. testade igår med en vanlig tempratur mätare som jag lade
på vingen, men den gick direkt upp till max +45 grader, så jag antar att den värmer riktigt...

undrar bara över era svar.. om jag höjer fläkt hastigheten, minskar då inte värmen ngt? hade bara en känsla
att den skulle värma mer kvadrat? men jag kanske är helt ute o cyklar...

undrar även om jag har en inne temp på 20grader, och säg att jag vill ha 22 ist....  så har det någon betydelse om den är inst på 24c lr 29c?? förstår ni frågan, jag undrar om den värmer upp snabbare, lr blåser den varmare vill säga??

mvh // stefan


Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ras 10
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2010, 11:11:24 »
Pumpen håller fullt, för att komma upp i inställt värde, oavsett om den står på 23 eller 32gr.

Bättre att ha lite högre fläkt, du har rätt att luften blir svalare i utblåset, men större volym som värms upp, samt varmare längre bort.

Men att köra för hög fläkt med många minusgrader ute funkar sämre, då kyler det av för mycket.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: ras 10
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2010, 23:47:23 »
När det blir många minusgrader, räcker inte effekten längre till att värma utblåsluften tillräcklig, för att man inte ska uppleva den som kalldrag... - Är det så du menar Apan..?

När utblåsluften går under ca 35°C blir det nog så, och då kan gott sänka fläktfarten. Man känner väl  när det börjar kännas dragit... Hur kallt det måste bli innan det förhållandet uppnås har jag ingen uppfattning om...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ras 10
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2010, 08:46:13 »
För oss när det är -18 som nu, inga element på natten, lite svalt på morgonen, går fläkten då för högt, kyler den ned gasen för mycket, kör den autofläkt, och på med el.rad.

Men hur som inte mycket effekt den ger, 1100w och cop på 2.4=2640w

Gano, hur mycket effekt kräver kåken vid -18? 6kw? Hur hade det sett ut med Nocira som hängde där istället för Boschen?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: ras 10
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2010, 18:06:24 »
Hej Andreas!  Om vi tar din Bosch-pump som har en nominell effekt på ca 3 kw och som då ger ifrån sig ca 2,5 kw värme vid -15 ºC och jämför den med en Nocria 14-pump som har en nominell effekt på ca 6 kw och ger då uppskattningsvis och lite försiktigt uträknat ifrån sig någonstans mellan ca 5-5,5 kw vid -15 ºC ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad orust12

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: ras 10
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2010, 18:34:31 »
Hej, vi instalerade en Toshiba Ras 10 ND i höstas och nu när det är kallt (10-20 minus) har vi den inställd på 21 grader och kör på fläktfart 3 (tycker det blir för mkt ljud på 4 och 5). Vi har konstant 20-21 grader "mitt i huset". Huset är ca 100 kvm med öppen planlösning och väl isolerat. Har du inte alltför dåligt isolerat eller många väggar borde det ju funka för dig med! Anledningen till att vi valde denna pump var att den inte slår ifrån fläkten när utedelen "bryter" då vi eldar med vedkamin, (en brasa/kväll) och har stor nytta av fläktfunktionen då. Detta fungerar tyvärr inte vid de tillfällen pumpen frostat av och rumstempraturen överstiger inställd tempratur. Antingen får man tvångsstarta den genom att ställa upp tempraturen eller vänta tills rumstempraturen sjunker.....

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: ras 10
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2010, 19:02:30 »
Detta fungerar tyvärr inte vid de tillfällen pumpen frostat av och rumstempraturen överstiger inställd tempratur. Antingen får man tvångsstarta den genom att ställa upp tempraturen eller vänta tills rumstempraturen sjunker.....

Intressant. Det var ju lite ny info. som inte har rapporterats här på forumet tidigare.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric (http://www.latcomfort.lv/files/IntroductionMSZ-FD_sep07.pdf) MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: ras 10
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2010, 19:37:37 »
Hej Ubbe!  Ja det tycker jag också var en väldigt intressant information för det har jag aldrig varit med om nämligen. Sc:,h För om det händelsevis skulle vara så att pumpen då skulle avfrosta precis i det förlopp som innetempen ökar i samband med eldning istället för att gå ned i off-läge så är jag ganska säker på att pumpen direkt efter avfrostningen startar upp igen och går ned i off-läge strax efteråt isf nämligen, och då berörs ju inte det här med innerdelsfäkten/fläkthastigheten av detta alls enligt min uppfattning. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!