Jag kollade med Nibe innan jag fyllde på glykol. Jag ville ju inte skada vp.
"Det går mycket bra", var svaret.
Tror inte heller att det skadar VP men vad jag menar är att med glykol får man antingen höja flödet eller dT för att överföra samma effekt. Kanske är det anledningen till att vbkvbk blev avrådd att glykolfylla?
Cp vatten = 4,18 KJ/kg K
Cp glykol = 2,43 KJ/kg K
mix 50/50 = 3,3 KJ/kg K
SP
Detta innebär att man försämrar värmebäringsförmågan med max 0,5 % per % glykolinblandning. Man lär inte behöva mer än 20 % glykol för att vara hyfsat säker mot frysning och det innebär att man måste öka cirkulationen med 10 %, vilket är marginellt i detta sammanhang. Förmodligen har man 10 % överkapacitet på cirkulationspumpen redan, annars kan man ställa upp hastigheten ett snäpp.
I De stater i USA, där frysrisk finns, har man glykol i sina värmeelemnt, nästan som standard. Observera att det finns en särskild miljöglykol som inte är farlig vid läckage ut i naturen (är väl litet dyrare antar jag).
De skäl som talar emot glykolinblandning anser jag vara :
- Kostnaden för glykolen
- Att man måste göra speciella arrangemang (förvaringstank och påfyllnadspump) för att fylla på och tappa av systemet (man kan inte av kostnads- och miljöskäl spola ut allt i avloppet varje gång som man behöver tömma systemet)
Att läckagerisken skulle vara större för glykolinblandning pga ytspänningen, tycker jag inte är allvarligt. Systemet ska vara tätt och det är ju inget allvarligt problem i alla våra bilar som har glykol i kylaren
Alltså tycker jag att man mycket väl kan ha glykol i systemet där frysrisk finns, men i en vanlig åretruntvilla verkar det vara överkurs.