Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Går det koppla om så man kan köra fläkten manuellt på panassonic?  (läst 7514 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frenell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
Går det gör nått åt det tro? pumpen är en CE9HKE Tänkte om man kunde koppla in en brytare eller nått så man kan köra den på fult om man vill

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
Ja det går nog att fixa, bara att garantin har utgått så..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Frenell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
Hur fixar man det då tro?

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1215
  • Kön: Man
Går det gör nått åt det tro? pumpen är en CE9HKE Tänkte om man kunde koppla in en brytare eller nått så man kan köra den på fult om man vill

 har du ion funktion på den ?
 då kan du stänga pumpen
 och sen starta den med ion-knappen
 då går fläkten som du vill
 men ingen värme
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Frenell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
Ja men jag vill ju ha värme också. har den i källaren och inställd på 16 grader men då fis blåser ju bara fläkten så får dålig spridning på värmen..Och ska man ha mera fart på fläkten får man trycka upp börvärdet,vilket känns rätt onödigt

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
Hade tänkt göra likadant på min Gamla Atlas, fast tvärtom, sätta in så att fläkten gick att sänka via ext motstånd.

Plocka isär innerdelen, får väl annars gör omkopplare på utsidan, där du väljer pumpen som styr eller ext styrning av fläkt..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Frenell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
Tänkte stätta en omkopplare på utsidan men vet inte hur jag ska koppla det eller vart man kopplar in det på pumpen..vore bra om man kunde välja mellan typ läge 3 och läge 5 manuellt

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
Lyft på kåpan och se vart kablarna kommer till fläktmotorn, kolla spänningen på motorn, om det är 220v, är nog svårare att koppla läge 3, lättast att få den att gå full fart, borde vara uppbyggt som en fläkt i tex en bil, 12 på fläkten- full fart, 10v- läge 2, 8v- läge 1.

Skulle nog tro att det är 12v på den..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
Ja men jag vill ju ha värme också. har den i källaren och inställd på 16 grader men då fis blåser ju bara fläkten så får dålig spridning på värmen..Och ska man ha mera fart på fläkten får man trycka upp börvärdet,vilket känns rätt onödigt

Hej Frenell!  Ja det där fenomenet känner jag igen du från när jag själv hade en Panasonicpump i källaren. ;) Själv bytte jag till en Toshibapump i höstas och nu är detta aber endast ett minne blott för min del. Enklast är det väl kanske att du byter pumpfabrikat och mig veterligen så är det bara Toshiba och Mitsubishis Electrics FD-pumpar som fixar detta. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Kön: Man
I toshiban så sitter det en flerpolig DC motor för 280-340V, det sitter säkert nått liknande i Panasonicen. Börja inte pilla med den om du inte vill köpa ny motor och eventuellt kretskortet i innderdelen.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
Ja det är ekonomiskt försvarbart? Köper en ny pump för 10 000:-, för att fläkten skall gå och köra manuellt, och min Bosch funkar det med på! Gått i läge 3 jämt!

Koppla om fläkten, eller lev med det.. Till pumpen pajjar, och köp en coolix..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
Är pumpen lite äldre, och man har elschema så, men går nog att klura ut ändå..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1298
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
I toshiban så sitter det en flerpolig DC motor för 280-340V, det sitter säkert nått liknande i Panasonicen.

Hej patb.

Iom att du verkar veta vad du pratar om, kan du förklara lite mer hur detta med 280-340V DC funkar? Det måste ju finnas en trafo (och likriktare) som bumpar upp spänningen i så fall.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
Visst jobbar även kompressorn med DC spänning?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Kön: Man
Kompressorn är också flerpolig DC motor.

I en vanlig DC motor så sitter lindningen i rotorn och magneterna i statorn (chassiet/höljet) på motorn, strömmen matas sedan via borstar/kol in i lindningen och byter polaritet (skiftar) på lindningen varje halvvarv, det gör att motorn alltid får motsvarande polaritet mot magneten på sidan av lindningen och rotorn på så sätt "skuter ifrån". En sådan motor är svår att varvtalsstyra med skiftande last (motstånd) i och med att strömmen ändras med lasten, då behövs en givare som känner av varvtal och ett typ "closed loop" system för att elektroniken ska kunna känna av varvtal och justera strömmen för att försöka hålla det.

I en flerpolig DC motor (ofta kallade borstlösa) har man vänt på steken, magneterna sitter i rotorn och lindningarna i statorn. Teoretiskt så har man då flera poler (lindingar) som sitter grupperade i statorn. Säg att det sitter 9 lindningar så är dom grupperade 3 och 3, lindning 1 är pol 1, lindning 2 är pol 2, lingdning 3 är pol 3, lindning 4 är pol 1, lindning 5 är pol 2 osv.
 Elektroniken pulsar då ut ström på pol 1, pol 2, pol 3 osv. runt runt runt, och det är då frekvensen som styr varvtalet. (ungefär som en växelströmsmotor men till mycket högre verkningsgrad)
Motorn blir mycket starkare än en vanlig DC motor eftersom elektroniken kan pulsa in hög ström även på ett lågt varvtal, i en vanlig DC motor måste ju elektroniken sänkta strömmen för att få ett lågt varvtal.
Samtidigt kan elektroniken känna av varvtalet genom reluctansen som uppstår i lindingarna som "inte används" och därmed känna av att den håller önskat varvtal, annars justerar den frekvensen lite.

En snabb förklaring i alla fall.  :)

Sen att dom använt en motor för 280-340V.
230VAC har en effektivt (RMS) spänning på 230V växelspänning, likriktar man den så blir DC (likspänningen) högre eftersom P-P (topp till topp) spänningen är högre.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?