Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Dålig effekt
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Dålig effekt (läst 10920 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
3wmike
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 19
Karma +0/-0
3wmike
Dålig effekt
«
skrivet:
02 januari 2010, 11:53:18 »
Citera
Hej¨
Tycker det har blivit så dålig effekt på min Panasonic (EFG9EC eller nåt liknande heter den)
den sitter i ett garage på 65m2 men kommer inte upp i mer än ca 10grader, jag har ställt fjärren på 16 grader och det har den hållit hela tiden men nu har den tappat effekt, kan det bero på den långvariga och stränga kylan eller har ni några andra förslag
MVH Micke
Loggat
frav
Expert på värmepump
Stad/land: Halmstad
Antal inlägg: 351
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
frav
SV: Dålig effekt
«
Svar #1 skrivet:
02 januari 2010, 12:18:52 »
Citera
Hej!
Hur ser filtrena ut? Är de rena?
Loggat
// Fredrik
Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City
3wmike
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
3wmike
«
Svar #2 skrivet:
02 januari 2010, 19:53:46 »
Citera
Tackar för tipset har nu rengjort dom så får vi se, men jag körde utan filter och tycker inte att den blåser rätta värmen ändå
Loggat
Krokodilen
Expert på värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 518
Karma +0/-3
Kön:
Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
Krokodilen
«
Svar #3 skrivet:
03 januari 2010, 11:15:44 »
Citera
hur länge har du haft pumpen, första vintern? kallt ute? isolering garage?
Loggat
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2 alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.
3wmike
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
3wmike
«
Svar #4 skrivet:
03 januari 2010, 14:15:45 »
Citera
Hej
Det är tredje vintern, det är mellan 10-15 gr ute (idag är det bara 5) och garaget är isolerat som villastandard ung.
Förut har den hållit värmen ned till ca 17 gr och jag har slagit av den när det blivit under 20 men det har gått bra att starta upp och fått riktig värme efter det.
Jag tycker inte att det blåser riktigt varmt ur inne delen man känner bara lite halvljummen luft,tidigare kom det "riktig" värme ur den
Loggat
Krokodilen
Expert på värmepump
Karma +0/-3
Kön:
Krokodilen
«
Svar #5 skrivet:
03 januari 2010, 14:48:06 »
Citera
Utan att på nåt sätt vara säker så misstänker jag kylmedelsbrist.
Loggat
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2 alla fönster är 3-glas
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.
3wmike
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
3wmike
«
Svar #6 skrivet:
03 januari 2010, 15:51:36 »
Citera
Går det att kolla det på någe enkelt vis, det borde ju betyda på ett läckage på anläggningen
Loggat
Lmf
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2865
Karma +5/-2
Lmf
«
Svar #7 skrivet:
03 januari 2010, 16:05:02 »
Citera
Hur ser utedelen ut?
Som en iglo eller är den ren från is?
Loggat
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)
Västkusten.
"Dare Calor"
Krokodilen
Expert på värmepump
Karma +0/-3
Kön:
Krokodilen
«
Svar #8 skrivet:
03 januari 2010, 16:43:28 »
Citera
Enklast är väl isåfall att fylla på lite kylmedia (om man har tillgång till det) och sen se om den värmer normalt. annars är det rätta sättet väl att tömma systemet på kylmedia, vacuumsuga och sedan fylla på rätt mängd kylmedia igen......något sätt att avgöra om det finns rätt mängd i systemet utan att tömma det vet iallafall inte jag om. jag antar att utedelen inte ser ut som en igloo isåfall borde du väl ha nämnt detta, men gör den det iallafall så avfrostar den ju inte som den ska.
Loggat
3wmike
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
3wmike
«
Svar #9 skrivet:
03 januari 2010, 20:38:37 »
Citera
Det var ett lager is i botten men det tog jag bort förra helgen, det sitter ingen värmekabel i botten på utedelen då den som följde med var trasig och sedan har det inte blivit någon ditsatt,
dom 2 föregående vintrarna har det inte blivit nån is för det har alltid varit varmgrader ett par dar i vecken men i år har det isat då det varit lite kyligare, jag bor i västernorrland
Loggat
Krokodilen
Expert på värmepump
Karma +0/-3
Kön:
Krokodilen
«
Svar #10 skrivet:
03 januari 2010, 21:47:33 »
Citera
vad menar du med "isat" har isen försvunnit vid avfrostningarna?
Loggat
3wmike
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
3wmike
«
Svar #11 skrivet:
03 januari 2010, 22:08:09 »
Citera
Nej, förut har det varit +grader så ofta att det inte hunnit bildats nån större isskorpa jag brukar ha kollat hålet mittunder och det har alltid varit öppet men förra veckan var det ett ca 2cm tjockt lager med is så jag fick skrälla loss och värma med värmepistol för att få bort isen och få upp hålet igen
Loggat
Krokodilen
Expert på värmepump
Karma +0/-3
Kön:
Krokodilen
«
Svar #12 skrivet:
03 januari 2010, 23:46:16 »
Citera
ok, menade i första hand elementet i utedelen och om det är rent från is efter avfrostning.
Loggat
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #13 skrivet:
04 januari 2010, 10:55:28 »
Citera
Hej
Ett garage med stora dragiga garageportar och kall bottenplatta kan dra förvånande mängder energi. Nu känner jag inte din konstruktion i detalj, men 65 kvm är trots allt en ganska rejäl yta. Jag gissar att garaget behöver någonstans 3-4 kW vid -10, och det blir nog värmepumpen övermäktigt är jag rädd. Det behöver alltså inte vara något fel på värmepumpen när allt kommer omkring.
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
3wmike
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
3wmike
«
Svar #14 skrivet:
04 januari 2010, 21:06:32 »
Citera
Hej
Det är ganska tätt och det märkliga är att den höll värmen bättre förut, det måste nog bli dnedåt -15 - -17 innan man märkte någon sänkning, jag vet inte hur noga det är med vacuumsugning men jag höll nog på en timme när jag monterade pumpen men jag hade otur och fick tag på en serie som hade någe fabrikationsfel på en fjäder så då pumpen vände riktning slog den av, men jag hade "tur" och fick en ny pump på garantin samt den även monterad men det slog mig efteråt att montören inte gjorde någon vacuumsugning alls
jag tyckte även då att pumpen tappade lite i kapacitet,
Är det viktigt att vacuumsuga ett system som varit i drift och tätt som man bara byter pumpen på, det tog väl ca 5-10min tills den nya satt på plats
Micke
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Dålig effekt
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1231
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
Josth
Carl N
Jisse
ing
25fOCUS
Smurfen.
tyke
Mike
Zyberdude
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info