0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Hsmapa! Håller fullständigt med dig här att man skall inte slå vad i onödan alltså, och framförallt inte om värmepumpar då kanske. När det gäller Coolix och andra billigare pumpar med QC-kopplingar så är det väl rent statistiskt bevisat att den normala livslängden ligger på dessa mellan ca 1-3 år, och har man en himla tur så kan de kanske hålla i upp till ca 4-5 år dock med starkt begränsad värmekapacitet isf. QC-kopplingar är ju egentligen inte alls avsedda att användas till värmepumpar utan anledningen till att sådana används är ju endast i syfte att gemene man som köper dessa pumpar snabbt skall kunna koppla ihop inner och ytterdel utan att behöva använda sig av certifierad kyltekniker vilket numera dessutom är förbjudet. QC-kopplingar är ju faktiskt avsedda att användas i huvudsak inom tryckluft och hydraulik, och är då avsedda att användas på verktyg, maskinenheter mm som lätt skall kunna bytas eller alt vara flyttbara och utbytbara, i annat fall så används alltid riktiga fasta anslutningar givetvis.Får väl nu samtidigt bara gratulera dig till din senaste pumpanskaffning. Thumbsup Den kommer säkert att slå dig med häpnad tror jag nästan att jag vågar lova dig, och jag ser givetvis fram emot lite rapporter från dig framöver hur du upplever Toshiban, och hoppas också att du lämnar lite synpunkter när det gäller jämförelsen mellan din senaste pump och Coolixen. Mvh Raffen.
För att det var en Kinapump, så tror jag inte Toshiban kommer att slå med häpnad, så stor skillnad är det ej, om effekten är jämförbar vill säga?
Men ursäkta var inte fulpumpen den bästa tänkbara affären?Du körde ett år och fick pengarna tillbaka.
Samma här! Gav 4900:- körde 1 vinter, pumpen betalade sig 1-2ggr, sen pengarna tillbaka! För att det var en Kinapump, så tror jag inte Toshiban kommer att slå med häpnad, så stor skillnad är det ej, om effekten är jämförbar vill säga? /A.
Citat från: Raffen skrivet 30 december 2009, 23:45:41Vila i frid.........................................................................Coolixen.Raffen ger gott om råd till nybörjare och det är ju kanon, tyvärr så slinker det med en del rena lögner från honom också men det får man ha överseende med. Myter kan vara roliga fast ibland behövs sanning också.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27691.0