Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Reglersystem Nibe Split  (läst 126483 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #60 skrivet: 06 januari 2010, 20:18:30 »
Ja under 9.5 systeminfo kan du se hur många kwh elpatronen dragit.
Det låter helt otroligt att din inte gått in och stöttat med el... Ligger på runt 100kwh/dygn nu...
 *vinkar*
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1170
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #61 skrivet: 06 januari 2010, 20:53:34 »
Dum fråga kort minne ! Gäller mig. Står det h å min efter dina värden på 9.5.5 ?
Mvh tyke :D :D
Ja under 9.5 systeminfo kan du se hur många kwh elpatronen dragit.
Det låter helt otroligt att din inte gått in och stöttat med el... Ligger på runt 100kwh/dygn nu...
 *vinkar*
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #62 skrivet: 06 januari 2010, 20:56:19 »
Jag försöker att förstå, men fattar lite... Sc:,h

1. Håller splitten på och "underhållsvärmer" vv? Oavsett vad man ställer start/stopp värdena på? Jag trodde att den värmde upp vattnet och sedan lät det sjunka till stopp temp innan den börjar värma vv igen.

2. Varför "shuntar" den ut värme på radiatorerna som värms av varmvattnet istället för att låta pumpen jobba ett tag, exempelvis efter en avfrostning? Eller gör den inte det? Man kan läsa av två tempvärden från "varmvattenbehållaren" en misstänker jag sitter i toppen och en i botten av tanken. Jag kan exempelvis ha 54 grader på den ena och 49 på den andra (skiktning), efter en avfrostning när framledningstempen logiskt nog har sjunkit slår en växelventil till och jag tror att den hämtar värme från vattenbehållaren. Helt plötsligt har jag 53.5 grader på ena givaren och 43 på den andra - då sätter elpatronen in! Detta innan pumpen har hunnit och varva upp ordentligt. Efter en stund stiger värdet igen och elpatronen slår av. Vore det inte smartare med en liten fördröjning så att man "slapp" elpatronen.

3. Händer ibland att utedelen "larmar" protection? Sc:,h

Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #63 skrivet: 06 januari 2010, 20:58:06 »
Dum fråga kort minne ! Gäller mig. Står det h å min efter dina värden på 9.5.5 ?
Mvh tyke :D :D
Ja under 9.5 systeminfo kan du se hur många kwh elpatronen dragit.
Det låter helt otroligt att din inte gått in och stöttat med el... Ligger på runt 100kwh/dygn nu...
 *vinkar*

Ja h o min - som jag hoppas står för kwh och inte hur många timmar patronen varit igång...
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #64 skrivet: 06 januari 2010, 21:03:15 »
Hej Tror 9.5.5 bara är tiden. dvs ej kwh

Kwh finns inte med.

Innedelen är ju en slingberedare liknande CTC's.

Mvh / Daniel.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #65 skrivet: 06 januari 2010, 21:31:59 »
Hej Tror 9.5.5 bara är tiden. dvs ej kwh

Kwh finns inte med.

Innedelen är ju en slingberedare liknande CTC's.

Mvh / Daniel.

Jag är fundersam på om det verkligen är så - har ibland sett att den hoppat fram ett antal h under ett tiotal minuter...hmm...
Skall kolla ikväll igen...
Även om det är en slingberedare, varför är den så snabbt in med elpatron... den är bara på en kort stund, stänger sedan av sig,samtidigt som kompressorn går på exempelvis 70hz, när den "varvat" upp förefaller det som om elpatronen slår av. Vore det inte bättre att vänta lite på kompressorn? hmm..
Eller är det så enkelt att den vid dessa utetemperaturer har svårt att komma upp i ca 53-55 grader som behövs för att "ladda" vattnet? (kanske har detta diskuterats tidigar...)

Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1170
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #66 skrivet: 06 januari 2010, 21:39:02 »
Hej hoppas o tror på yespers inlägg som jag har skrivit tidigare så verkar det vara 9.2 som är tiden för elsteg. Är nästan säker på min sak. 9.5.5 är troligtvis kw/h å min. Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #67 skrivet: 06 januari 2010, 22:05:21 »
Hej!

Japp 9.5.5 verkar vara kwh..

9.2 är jag dock mer osäker på..den har jag inte kunnat tolka..

mvh / D


Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #68 skrivet: 06 januari 2010, 22:14:45 »
Jag försöker att förstå, men fattar lite... Sc:,h

1. Håller splitten på och "underhållsvärmer" vv? Oavsett vad man ställer start/stopp värdena på? Jag trodde att den värmde upp vattnet och sedan lät det sjunka till stopp temp innan den börjar värma vv igen.

2. Varför "shuntar" den ut värme på radiatorerna som värms av varmvattnet istället för att låta pumpen jobba ett tag, exempelvis efter en avfrostning? Eller gör den inte det? Man kan läsa av två tempvärden från "varmvattenbehållaren" en misstänker jag sitter i toppen och en i botten av tanken. Jag kan exempelvis ha 54 grader på den ena och 49 på den andra (skiktning), efter en avfrostning när framledningstempen logiskt nog har sjunkit slår en växelventil till och jag tror att den hämtar värme från vattenbehållaren. Helt plötsligt har jag 53.5 grader på ena givaren och 43 på den andra - då sätter elpatronen in! Detta innan pumpen har hunnit och varva upp ordentligt. Efter en stund stiger värdet igen och elpatronen slår av. Vore det inte smartare med en liten fördröjning så att man "slapp" elpatronen.

3. Händer ibland att utedelen "larmar" protection? Sc:,h


Hej Jesper, vad jag förstår går den in i den moden som du beskriver när man har hamnat und 400 GM underskott
(eller vad man nu har ställt in för värde för tillskotsel). När 400 GM understigs tillåts att tankvattnet shuntas
in i framledningen, samtidigt går VP men den laddar inte tanken (som den gör vid vv produktion) utan denna
värmgår också in i framledningen. I denna mod reglerar elpatronerna så att tanken är lagom varm, jag tror
att den örsöker hålla tempen som är inställd för vv stop. Men jghar flera frågor runt denna mod, när återgår
maskinen till sin normala mod, det händerinte omedelbart när man hamnr över -400 GM utan det finns någon hysteres
som inte är beskriven någonstans. En annan fundering jag har, jag får för mig att shuntregleringen vid denna mode
inte är koordinerad med kompressor regleringen, tycker mig se att när varmt vatten shuntas in från tanken
blir kompressorn nöjd (efter som framtempen går upp) och varvar ner! Det borde istället vara så att kompressorn
går på fullt sålänge vatten från tank shuntar in och att shunten bara fyller i när kompressorn inte räcker till.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #69 skrivet: 06 januari 2010, 22:16:15 »
Hej!

Japp 9.5.5 verkar vara kwh..

9.2 är jag dock mer osäker på..den har jag inte kunnat tolka..

mvh / D
Har frågat NIBE om 9.2, de har ingen aning om vad denna parameter betyder *roflmao*

« Senast ändrad: 06 januari 2010, 22:18:02 av jonasb »
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #70 skrivet: 06 januari 2010, 22:45:02 »
Hej Jonas,

Min går in med elpatron även om den inte överstigit gradminuterna. Har satt min på runt -800, Har just nu runt -600!
Det är möjligt att den varit under -800 och -600 inte räcker för att gå ur denna "mod"...
Jo jag håller med dig om att den borde shunta från tanken när kompressorn inte räcker till, en lekman som jag fattar inte riktigt varför den inte gör så... Poängen med varvtalsstyrning måste väl ändån vara att den skall anpassa sig efter behovet i huset.
Egentligen är det säkert inte så konstigt att den behöver stötta med el när det är så pass kallt som det är nu, men det är ju korkat om maskinen egentligen inte skulle behöva det...
Jag har provat att stänga av elpatronen en dag när det var -12 grader och det verkade som om den klarade det bra, men tillåter nu eltillskott.

Jag försöker att förstå, men fattar lite... Sc:,h

1. Håller splitten på och "underhållsvärmer" vv? Oavsett vad man ställer start/stopp värdena på? Jag trodde att den värmde upp vattnet och sedan lät det sjunka till stopp temp innan den börjar värma vv igen.

2. Varför "shuntar" den ut värme på radiatorerna som värms av varmvattnet istället för att låta pumpen jobba ett tag, exempelvis efter en avfrostning? Eller gör den inte det? Man kan läsa av två tempvärden från "varmvattenbehållaren" en misstänker jag sitter i toppen och en i botten av tanken. Jag kan exempelvis ha 54 grader på den ena och 49 på den andra (skiktning), efter en avfrostning när framledningstempen logiskt nog har sjunkit slår en växelventil till och jag tror att den hämtar värme från vattenbehållaren. Helt plötsligt har jag 53.5 grader på ena givaren och 43 på den andra - då sätter elpatronen in! Detta innan pumpen har hunnit och varva upp ordentligt. Efter en stund stiger värdet igen och elpatronen slår av. Vore det inte smartare med en liten fördröjning så att man "slapp" elpatronen.

3. Händer ibland att utedelen "larmar" protection? Sc:,h


Hej Jesper, vad jag förstår går den in i den moden som du beskriver när man har hamnat und 400 GM underskott
(eller vad man nu har ställt in för värde för tillskotsel). När 400 GM understigs tillåts att tankvattnet shuntas
in i framledningen, samtidigt går VP men den laddar inte tanken (som den gör vid vv produktion) utan denna
värmgår också in i framledningen. I denna mod reglerar elpatronerna så att tanken är lagom varm, jag tror
att den örsöker hålla tempen som är inställd för vv stop. Men jghar flera frågor runt denna mod, när återgår
maskinen till sin normala mod, det händerinte omedelbart när man hamnr över -400 GM utan det finns någon hysteres
som inte är beskriven någonstans. En annan fundering jag har, jag får för mig att shuntregleringen vid denna mode
inte är koordinerad med kompressor regleringen, tycker mig se att när varmt vatten shuntas in från tanken
blir kompressorn nöjd (efter som framtempen går upp) och varvar ner! Det borde istället vara så att kompressorn
går på fullt sålänge vatten från tank shuntar in och att shunten bara fyller i när kompressorn inte räcker till.

MVH/Jonas





Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1170
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #71 skrivet: 06 januari 2010, 23:15:15 »
Ja under 9.5 systeminfo kan du se hur många kwh elpatronen dragit.
Det låter helt otroligt att din inte gått in och stöttat med el... Ligger på runt 100kwh/dygn nu...
 *vinkar*
Jag tror yesper att det enda skälet till att min split inte går å stöttar med el (än så länge) förutom vid legionella körningen är att hos mig värmer den endast undervåningen å vv. Resten av kåken å garage är det oljeradiotorer. Plus ev att jag har golvvärme lägre framledning ??? Nu gissar jag bara. God Natt.
Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #72 skrivet: 06 januari 2010, 23:22:32 »
 Nu har jag sparkat igång splitten. har bara ca 16 17 minus ute. (-14 på splitten) satte vakten 9.1.3 på -18.



men j_vlar vad mycket is. Jag kan tillverka is till hela nordpolen..försökte hacka lite men det var kallt framför splitten i jeans. Får bli morgondagens projekt..


Mvh / D

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #73 skrivet: 06 januari 2010, 23:44:24 »
Jag har som sagt labbat lite, har ställt upp värdet på hur snabbt regulatorn får öka
kompressorvarvtalet från 3Hz/30s till 10 Hz/30s. Ökat proportionalitets-faktorn för
regulatorn (vbTemp är-bör) från 5 till 30, och några inställningar till. Jag har fortfarande
en del frågor om inställningar och parametrar som jag hoppas NIBE skall svara på.
Pumpen har blivit mycket snabbare i sin respons vid underskott, men jag tycker
fortfarande att den borde kunna göra bättre ifrån sig.
En ide'  jag nu har är att tvinga kompressor frekvensen till låt säga 75Hz och på det
sättet få den att gå som en on/off pump under den kalla årstiden. Detta
skulle innebära att pumpen går med inställd frekvens tills dess att GM=0.
Jag tror inte att det behöver ge fler starter än annars eftersom den endå stannar var
90'e munut (ungefär) för avfrostning. Jag skulle inte bli förvånad om detta gav bättre
komfort och driftsekonomi mellan Jan-Mar.
Vad tror ni?
 8)

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad JPEG

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #74 skrivet: 07 januari 2010, 00:01:45 »
Ta trädgårdslangen och spola varmvatten. Går mycket fortare och kostar inte många kronor med VP.
/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!