0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Nu skriver jag inget mer i denna tråd om så hin håle frågar!!
Och du diplomaten, du kanske har negativ verkningsgrad på din gamla on/off bergvärmehäck?
Och det är mycket möjligt, även troligt att pumpen inte klarar konstant -17 om vi är bortresta en vecka. Men i vårt dagliga livunder vintern som var så kände vi att den klarade hela huset fullt ut (med hjälpen från vår dagliga livsföring, belysning, spis, tv osv) ner till ganska precis -17/-18med bibehållen komfort, runt 21 grader i hela huset utom just vardagsrummet 19,5-20
Här kommer lite yttelrigare "fakta" om hur elförbrukningen har varit så långt för en lvp som installerades i februari i år. (Jag har haft effektmätare på pumpen sedan den 7 mars i år.LVPn har förbrukat 650 kWh sedan dess. (8 månader) lvpn har varit min enda värmekälla förutom en handukstork i badrummet. elpatronen till den vattenburna v'rmen har jag haft avstängd helt och hållet sedan installationen av lvpn den 1 februari i årTotal elförbrukning har under samma period varit 12.500 kWh. (8 månader) mao andra ord är det mycket annat som förbrukar en massa! VVB, kök, tvätt ochalla andra prylar.Min prognos är att min årsförbrukning kommer att hamna på runt 21-22.000 kWh jämfört med över 30.000 kWh föregående år, och detta är inget annat än "fakta".Slutsatsen är att installation av en lvp är någon av de enklaste besparingar man kan göra utan att man ger avkall på komfort.Jag har en Sharp XP12