0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Erik-NA,Vad har du för cirkpump till vattenbatteriet & diameter på rören?(Ursäkta trådkapning) SP
Hej Erik-NaMan skall blåsa in några grader kallare än man har i rummet för att det ska blandas ordentligt(kall luft sjunker till golvet)annars så stannar det mesta kvar i taket.Mvh Mattias
Kapar tillbaka..tack Erik!! Tycker siffrorna verkar mycket bra, men är totalt noob på FTX. Tänkte köra aggregatet utan uppvärmning. Så om jag kan få 19 ºC in när det är -11 är det fantastiskt.Kåken har egentligen självdragsvent, kompletterad med köksfläkt och mekaniskt utsug från badrum, pannrum och toa, som går dagtid. Tänkte komplettera med en rökgasfläkt oxå, men måste nog ha en FTX med "tillfällig övertrycksfunktion" annars imploderar huset.För FTX planerar jag två tilluftventiler på övervåningen/trapphus. En frånluft på bottenvåningen och en frånluft på övervåningen.Har du några fler goda råd/erfarenheter att ge mig? Tänkte göra montaget själv.
Tack igen Erik,jo det borde dom. Men det är inte så lätt. Kåken kan ju inte se ut som Centre Pompidou på utsidan.Tänkte köra med 120mm rör och 60cm ljuddämpare på varje ventil?
Defintivt en roterande!Vi har en motströms-vvx som har haft stora problem med avfrostningen. Avfrostningslogiken på Systemair VM2 suger. Efter att jag byggt om logiken så fungerar det hyfsat numera. Med en roterande har du inga problem med nedisning eftersom den "defrostar" kontinuerligt. Har du ett aggregat med bra verkningsgrad behövs ingen extra värmning av tilluften./ErikB
Hej!Är nu inne på andra vintern med VM2. I stort sett fungerar aggregatet bra.Hög verkningsgrad enligt mina mätningar. Men det finns ett aber!Avfrostningsfunktionen, fungerar ok inom ett snävt intervall (-5°C till-10°C). Är det runt 2-5°C minusgrader hinner varmeväxlaren frysa påordentligt innan avfrostning sker. Kallare än -10°C går avfrostningenständigt även om värmeväxlaren är isfri. Under ca 20-25°C minusgrader fåraggregatet spunk och gör ständiga "dubbelavfrostningar" dvs tilluftenstängs helt.Som jag har förstått så beror detta på att logiken som som styravfrostningen är alldeles för primitiv. (under +15°C tilluft = halvavfrostning, under +10°C = "dubbelavfrostning").Logiken medför också att ventilationen slås ut helt eller delvis om mansänker innomhustemperaturen under 20°C tex om man är borta längre och villspara på uppvärmningen.Jag antar att dessa problem inte är okända för er. Ni kanske redan löstproblemen med någon mjukvaru-uppdatering?Hursomhelst är jag ganska säker på att man kan komma tillrätta medavfrostningen om man inför en smartare algoritm för att detekterapåfrysning i värmeväxlaren.Hur kan vi då komma tillrätta med avfrostningen? Jag är er gärna tillhjälp. Kan man ladda ner programändringar till aggregatet. Kan man fåtillgång till källkod + programmeringsverktyg?
Svaret från Systemair var - Använd elförvärmare. Men hallå! Ingen direktel i mitt hus!/ErikB
Men jag har i princip inget som kan gå i sönder på detta, ingen elektronik o inga slit delar. Undrar vad en roterande vvx kostar att byta i framtiden om ca 10år.
En roterande växlare har inte till skillnad från som många tror, så många mer rörliga delar än ett korsströmsväxlare. Det som kan gå sönder, består endast av en drivrem plus motorn till dito. Själva rotorn ser ut som en vaxkaka liknande den som finns i bikupor, och har inga rörliga delar. Den samlar endast upp den varma fuktiga luften i cellerna och avger den igen. därför är det ett stort plus med roterande växlare. Man får inte så torr luft i bostaden, eftersom en stor del av fukten (ca 70-80%) återförs, och det är därför man inte behöver avisa aggregatet.
Hmmm... Nu blev det väl lite fel?