Igår hände det!
Vadå, undrar ni säkert?
Jo, KCC lyckades snappa upp mitt mail, skrivet innan jul, och kontaktade servicefirma ca 16 mil från mig.
Igår var en duo på plats.
Vår installatör gjorde flera radikala fel 2005.
Men visst känner man sig som en urbota, korkad idiot ändå eftersom man innehar anläggningen...

För det första gick cirkulationspumpen till pumpen på steg II istället för III. Det innebär att pumpen gått på halvfart i nära fem års tid beroende på att den inte fått jobba med speciellt mycket vatten. Den har typ gett 2,5 kW istället för 4,5...
För det andra var vattentrycket för lågt. Vår installatör rekommenderade 1,0 bar (10 meter) i vårt hus medan servicekillarna ändrade till 1,2 igår.
För det tredje ökade man värdet på tank min från 35 till 45.
För det fjärde flyttade man utomhusgivaren från baksidan av lamellerna till plåtdelen intill. Då bör den, enligt servicekillarna, inte isa igen.
Själv såg jag bara att cirkulationspumpen som går till radiatorerna stod på högsta steget.
Annars har jag pumpfan gått på 99-100 hz mest hela tiden och sett ut att prestera.
Förnuftet har dock tyckt annat.
Nåväl, det ska bli väldigt intressant att se elförbrukningen om ett tag nu när pumpen fått en fair chans att prestera.
Idag kommer en värmefotograf och kollar över huset också. En del i undersökningen...
Återkommer när jag vet mer.
Ett tips är att ni undersöker nedre cirkulationspumpen iaf!