Hejsan vi sitter i samma skit!
vårat hus är markyta 54kvm oisolerad källare som står i papprena att är 52kvm
Inredd vind snetack troligen max 40kvm.
Radiatorer:
3st i källaren: värmer ca 2/3 (har två kalla rum förråd samt matkällare/skafferi) har mellan 14-15 grader i källaren. ca 19-20 grader i övriga delar av huset.
5st på markplan: 2 i köket Paneltyp sen 1st i hallen sektionstyp (gammal stil , stort)
1st i vardera sovrum (sektionstyp) 2 sovrum
2st på övervåningen: 1 i badrummet paneltyp ganska litet (badrummet är litet ca 10kvm)
men räcker för att hålla jämn temp med övriga rum
1 i vardagsrummet (sektiontyp)
Vi monterade in det i badrummet samt ett extra i köket(1 av 2) och det i vardagsrummet i höstdags.
Förra vintern var det endast ca 16-17 g i vardagsrummet körde ett elelement där vid behov.
Sen var det ett elelement på 400w i badrummet som gick nästan konstant.
Vi byte utedörr i somras till en bra , den gamla var av med innedörr och drog överallt .
Min installatör menade på att denna 4,5kw skulle vara perfekt till vårat hus byggd 1939 belagt i Järlåsa / Uppsala
Enligt reklambladet ifrån KCC/Ahlsell så står det 4,5kw upp till 160kvm 9kw till 250kw
Och kollar man i manualen i lathunden så stor det Huskurva NORMALT HUS 50 ºC
Då måste ju det gå att ha 50 i huskurva och den ska räcka till 160kvm.
Det kan ju inte vara tänkt att 160kvm, är endast om det bara är golvvärme??
Ja sade även till om att jag skulle bygga ut huset och att den skulle räcka till det.
Det står i offerten att jag skullle ha för monterade avstickare på framledning
Sen förra vintern när jag tyckte att elräkningen skenade iväg och ringde för att kolla så inget var fel, fick jag bara tillsvars att vänta ett år så skulle det vara så billigt!!!!
Okey fick betala dyra elräkningar nästan 3000kw i januari2009 INTE billigt!!
Kontaktade för ett tag sedan en firma i Uppsala som servar dessa apparater.
Han sade på en gång, att denna pump var för liten till vårat hus!!
Denna kille samarbetade med han jag köpte den av. dem talades vid per telefon innan han kom ut till oss, Då sagt att han hade fått information om att huset var 90kvm,
Det roliga är att jag ringde en firma innan köp i Uppsala , den killen menade att huset var för litet och att jag skulle få för hög returtemp.
Så nu har jag tre svar: pannan är för litet , den passar Perfekt eller huset är för litet!!!!
Ja kan ju ta bort att huset är för litet, pannan verkar inte vara perfekt heller
Så nu vete tusan vad man ska göra, någon som vet något??
Jag tycker att en utrustning på nästan 100 000kr med denna lilla besparing.
Slår man ut köpsumman på 10År(sen är väll denna pump slut, om inte tidigare)
Då är det 10 000/År sen och det spara man ju inte in per år .
Så frågan är när den ger tillbaks pengar troligen ALDRIG jag känner mig grundlurad ev en massa reklam
Vi köpte huset sommaren 2008, kombipannan Ved/olja var ca 40år vi ville köpa ett system som var effektivt och underhållsfritt.
Men det så att man ångrar att jag köpte detta , skulle kunna köpt mycket olja eller ved med dem pengarna
Eller en kraftig bergvärme om jag ville lägga ut lite mera pengar.
Tilllagt måste säga att när det är -15 ºC så drar den ca 120Kw / dygn inte fan är det billigt
-7 ºC ca 100kw/dygn