0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej igen och tack för svaren!Ska bege mig ut imorgon och försöka kolla upp huruvida utedelen är bestyckad med värmekabel.Borde det inte sitta en kabel är om den är såld som Norden eller Sverigepumpen?Om den saknar värmeslinga borde den väl isat ihop under tidigare vintrar?Iofs kanske det sitter en där, som pajat eller inte orkat med, är det sistnämnda troligt?Bilden ovan med värmepistolen ser bekant ut, dock tog jag aldrig fram värmepickadollen. När jag körde den på kyla så såg jag hur det droppade på bra under hela utedelen, och under den syntes istappar längs hela längden.Är det alltså själva locket ovanpå som ska skruvas av?Om värmekabel finns, värmer den hela tiden under en viss utetemperatur, även när pumpen körs i fläktläge (när det eldas), och tom när pumpen är avslagen?Blir den så varm att man kan känna värmen på botten av utedelen?Ingen har nämnt ev. gasbrist, den verkar dock värma fint när den går (utan is) - har dock inte mätt upp någon lufttemp vid utblåset.Skrämmande vilken klen koll jag har får jag erkänna, sådana här gånger gläds man åt hjälpsamma forummedlemmar!! Thumbsup
Ibland är det bråttom vid installationen, och då hoppar man värmekabeln.
Det är själva locket...som skall lyftas av. Fäst med tre stjärnskruvar på kort- sidorna. Ibland är det bråttom vid installationen, och då hoppar man värmekabeln. Den är av självreglerande typ, och drar mellan 10-35W/meter, beroende på utetempen. Blir bara ljummen så det är ingen risk för brännskador.Skall kopplas med en termostat som slår till vid +3 till +5 ºC. Den är inte beroende av om pumpen går eller ej.Kabeln blir sällan felaktig, men anslutningen och termostaten är felkällor. Vanligast är tyvärr att den inte installerats överhuvudtaget.
Är det en fungerande värmekabel...monterad, så tinar den iskakan på bilden. Men med en fungerande kabel och dräneringshål, så hade den inte uppstått
En självreglerande värmekabel...av Thoren-typ ger cirka 50W/m när den är infrusen i is. Mina kablar är cirka 1.5 m.