Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E9EKEB med iskaka i botten  (läst 7476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
E9EKEB med iskaka i botten
« skrivet: 26 december 2009, 12:05:23 »
Hej allihop och god fortsättning!  tomte::

Upptäckte på julafton att det lär mystiskt utanför vardagsrumsfönstret, kollade ut och förstod snabbt var ljudet kom ifrån.
Bladen i utedelen tog i is-kakan som bildats i botten på vår drygt 2år gamla E9EKEB.
Slog av pumpen och började läsa, försökte utläsa av kvitto och protokoll hur lång garantitid den har, men gick bet..
Den är köpt genom WoodyBygghandel alltså ingen fulpump, Renluft Hammarö AB skötte monteringen.

Hällde på ljummet vatten med pumpen avslagen för att få bort lite av isen
Körde den på full kyla nu 15-20min och såg hur det droppade vatten från den, men fortfarande är det nån cm is kvar i botten som det ser ut.

Jag har aldrig tidigare märkt av att bladen tagit i is i botten, men det känns väl inte som det står helt rätt till med vår pump!?
Vad jag förstår ska det väl sitta nån form av värmekabel som ska förhindra att den isar igen, är det nåt man enkelt kan kolla själv?
Inga felkoder vad jag kan se..

Tips mottages tacksamt, eller läsvärda tips (har sökt och läst men inte hittat nåt specifikt för E9EKEB och ner-isning)
Ska ringa firman som sålt pumpen på måndag då de öppnar igen efter julhelgen.
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Bozen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nöjd HE9:a
SV: E9EKEB med iskaka i botten
« Svar #1 skrivet: 26 december 2009, 14:48:16 »
Utan värmekabel kan det se ut så här, de e bara att gilla läget.
skåning

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E9EKEB med iskaka i botten
« Svar #2 skrivet: 26 december 2009, 15:03:35 »
Jajamensan...

det kollar du enkelt. Skruva bort tre skruvar och lyft på topplocket och titta ner. Egentligen skall man låta värmekabeln sticka ut ett par centimeter ur dräneringshålet mitt på bottenplåten, det ser man enkelt utanpå/under pumpen.

Ibland kan termostaten som styr värmekabeln vara trasig. I värsta fall har dom lurat dig och sparat på värmekabeln.
« Senast ändrad: 26 december 2009, 18:18:41 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad NeMoo

  • Panasonicskeptiker...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9EKEB med iskaka i botten
« Svar #3 skrivet: 26 december 2009, 16:33:45 »
Jag hade likadant problem med min E9DKEW paniksonic,
jag inväntade en avisningsperiod och stängde av hela värmepumpen. Sedan gick jag ut med sportflaska och en hink hetvatten sprutade pÃ¥ hetvatten med flaskan och väntade tills det slutat rinna ur pumpen och upprepade tills det mesta av isen var väck. Det tog ett par hinkar vatten men  till slut sÃ¥ smälte det sÃ¥pass att dräneringshÃ¥let tinade ur och fÃ¥ slutar det ju att bildas mer i varje fall.
Sedan när jag var nöjd med min avisning så slog jag på pumpen igen som då fortsatte med avisningsprogrammet och så var saken biff....

...Tills nästa gång... huvuddunk

Jag har heller ingen värmeslinga i bottentråget. tomte::

Köp värmeslinga om du vill slippa..  300-ing eller sÃ¥..
e9-dkew är lite som en fransk bil. Den har inga brister, den har karaktär....  personlighet, det är inte fel pÃ¥ den, den är bara inte pÃ¥ humör för att fungera korrekt.

Utloggad Daniel P

  • HÖVITSMAN
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9EKEB med iskaka i botten
« Svar #4 skrivet: 26 december 2009, 17:07:41 »
Värmekabel bör du ha,men viktigaste är nog att det inte sitter något i drän hålet.
Jag fick en svart anslutning till slang som de ville att man skulle sätta i drän hÃ¥let,har du det sÃ¥ ta bort den  med en gÃ¥ng  8)
« Senast ändrad: 26 december 2009, 17:10:49 av Daniel P »

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9EKEB med iskaka i botten
« Svar #5 skrivet: 26 december 2009, 20:07:05 »
Hej igen och tack för svaren!
Ska bege mig ut imorgon och försöka kolla upp huruvida utedelen är bestyckad med värmekabel.
Borde det inte sitta en kabel är om den är såld som Norden eller Sverigepumpen?
Om den saknar värmeslinga borde den väl isat ihop under tidigare vintrar?
Iofs kanske det sitter en där, som pajat eller inte orkat med, är det sistnämnda troligt?

Bilden ovan med värmepistolen ser bekant ut, dock tog jag aldrig fram värmepickadollen. 

När jag körde den på kyla så såg jag hur det droppade på bra under hela utedelen, och under den syntes istappar längs hela längden.

Är det alltså själva locket ovanpå som ska skruvas av?
Om värmekabel finns, värmer den hela tiden under en viss utetemperatur, även när pumpen körs i fläktläge (när det eldas), och tom när pumpen är avslagen?
Blir den så varm att man kan känna värmen på botten av utedelen?
Ingen har nämnt ev. gasbrist, den verkar dock värma fint när den går (utan is) :) - har dock inte mätt upp någon lufttemp vid utblåset.

Skrämmande vilken klen koll jag har får jag erkänna, sådana här gånger gläds man åt hjälpsamma forummedlemmar!! Thumbsup
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9EKEB med iskaka i botten
« Svar #6 skrivet: 26 december 2009, 20:19:24 »
Hej igen och tack för svaren!
Ska bege mig ut imorgon och försöka kolla upp huruvida utedelen är bestyckad med värmekabel.
Borde det inte sitta en kabel är om den är såld som Norden eller Sverigepumpen?
Om den saknar värmeslinga borde den väl isat ihop under tidigare vintrar?
Iofs kanske det sitter en där, som pajat eller inte orkat med, är det sistnämnda troligt?

Bilden ovan med värmepistolen ser bekant ut, dock tog jag aldrig fram värmepickadollen. 

När jag körde den på kyla så såg jag hur det droppade på bra under hela utedelen, och under den syntes istappar längs hela längden.

Är det alltså själva locket ovanpå som ska skruvas av?
Om värmekabel finns, värmer den hela tiden under en viss utetemperatur, även när pumpen körs i fläktläge (när det eldas), och tom när pumpen är avslagen?
Blir den så varm att man kan känna värmen på botten av utedelen?
Ingen har nämnt ev. gasbrist, den verkar dock värma fint när den går (utan is) :) - har dock inte mätt upp någon lufttemp vid utblåset.

Skrämmande vilken klen koll jag har får jag erkänna, sådana här gånger gläds man åt hjälpsamma forummedlemmar!! Thumbsup


skruva av locket 3 skruvar sen av fronten 5 skruvar
sen tar du trädgårds-kannan med hett vatten
och häller på is-kakan BRYT strömmen först
är det så mycket is som på bilden
 sÃ¥ är även kompressor rummet fullt med is
 bara att hälla pÃ¥ het vatten där Ã¥xÃ¥
 finns ingen el i botten som kan skadas
 jag fick göra den proseduren pÃ¥ 2 av mina pumpar
 när det var 25 ºC kallt
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E9EKEB med iskaka i botten
« Svar #7 skrivet: 26 december 2009, 20:27:06 »
Det är själva locket...

som skall lyftas av. Fäst med tre stjärnskruvar på kort- sidorna. Ibland är det bråttom vid installationen, och då hoppar man värmekabeln. Den är av självreglerande typ, och drar mellan 10-35W/meter, beroende på utetempen. Blir bara ljummen så det är ingen risk för brännskador.

Skall kopplas med en termostat som slår till vid +3 till +5 ºC. Den är inte beroende av om pumpen går eller ej.

Kabeln blir sällan felaktig, men anslutningen och termostaten är felkällor. Vanligast är tyvärr att den inte installerats överhuvudtaget.

PS Slå av strömmen innan du lyfter locket. Så du inte får handen i fläkten!!
« Senast ändrad: 26 december 2009, 20:37:45 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: E9EKEB med iskaka i botten
« Svar #8 skrivet: 26 december 2009, 20:35:26 »
Ibland är det bråttom vid installationen, och då hoppar man värmekabeln.

Fast så bråttom borde ju kanske inte kunden ha iofs om han vill ha en väl fungerande VP.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9EKEB med iskaka i botten
« Svar #9 skrivet: 26 december 2009, 20:40:53 »
Det är själva locket...

som skall lyftas av. Fäst med tre stjärnskruvar på kort- sidorna. Ibland är det bråttom vid installationen, och då hoppar man värmekabeln. Den är av självreglerande typ, och drar mellan 10-35W/meter, beroende på utetempen. Blir bara ljummen så det är ingen risk för brännskador.

Skall kopplas med en termostat som slår till vid +3 till +5 ºC. Den är inte beroende av om pumpen går eller ej.

Kabeln blir sällan felaktig, men anslutningen och termostaten är felkällor. Vanligast är tyvärr att den inte installerats överhuvudtaget.

är det så mycket is som på bilden
så är det inge chans i världen att värme-kabeln tinar den kakan
hett-vatten som gäller eller vänta tills midsommar
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E9EKEB med iskaka i botten
« Svar #10 skrivet: 26 december 2009, 20:44:59 »
Är det en fungerande värmekabel...

monterad, så tinar den iskakan på bilden. Men med en fungerande kabel och dräneringshål, så blir det ingen iskaka.

Jag har monterat mina egna kabeltermostater via en omkastare, snål som jag är. Någon gång har jag glömt/inte hunnit koppla in kabeln när det blir rejält kallt. Men smält har iskakan alltid gjort när jag slagit om omkastaren, även om det varit en rejäl iskaka.

Påminner om den gamla historien: Varför har engelsmännen avloppsrören installerade utanpå fasaderna. Avloppsrören fryser ju och det blir stopp vid minsta frostknäpp.

Svaret är naturligtvis: För att man skall kunna tina upp avloppsrören snabbt och enkelt med blåslampa!
« Senast ändrad: 26 december 2009, 20:55:02 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9EKEB med iskaka i botten
« Svar #11 skrivet: 26 december 2009, 20:53:39 »
Är det en fungerande värmekabel...

monterad, så tinar den iskakan på bilden. Men med en fungerande kabel och dräneringshål, så hade den inte uppstått

monterad, så tinar den iskakan på bilden
hur många hundra watt är den värmekabeln på ????
 bara undrar.kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E9EKEB med iskaka i botten
« Svar #12 skrivet: 26 december 2009, 20:57:38 »
En självreglerande värmekabel...

av Thoren-typ ger cirka 50W/m när den är infrusen i is. Mina kablar är cirka 1.5 m.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9EKEB med iskaka i botten
« Svar #13 skrivet: 26 december 2009, 22:11:54 »
En självreglerande värmekabel...

av Thoren-typ ger cirka 50W/m när den är infrusen i is. Mina kablar är cirka 1.5 m.

 mina värmekablar är ca en meter vet ej fabrikat
 köpt av TSFS
 och de klarar inte att värma 20-30 cm frÃ¥n kabeln
 när det är -20 Ã¥ mer
 men nibe trÃ¥get klarar det men det är pÃ¥ 200 watt
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: E9EKEB med iskaka i botten
« Svar #14 skrivet: 26 december 2009, 22:32:07 »
Varför gör man värmepumpar rent utan botten??
Bara en ram som stadgar konstruktionen, men är väl fortfarande gamla kylmaskiner som det har tagits genvägar.

Måste ju förbättra detta superviktiga copet.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!