0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Ett par "enkla" men ack så viktiga frågor..Har nu installerat en Fuji och undra då det nu har vart -20 i flera dagar så förstår jag att inte pumpen ger nån värme direkt men är det bäst och mest ekonomiskt att ha den kvar igång eller är det bättre att dra ur kontakten och ha den avstängd??Vad sker med pumpen enl dess egen automatik??Då jag inte har kunnat ge nån annan värme utan eldandet i köksspis så verkar pumpen frosta av lika mycket som den är igång och jag har haft svårt att få upp nån värme i huset..tyckte jag fick upp mer värme i huset innan jag installera LVP. Är det så att den tar mer värme från huset för att avfrosa än den ger tilllbaka nu??Vill ju inte gå back på att ha den installerad och igång... Hoppas på snabba och tydliga enhälliga svar... Tack på förhand./Robban
Citat från: Getrag_Knegarn skrivet 21 december 2009, 20:25:14Hej.Ett par "enkla" men ack så viktiga frågor..Har nu installerat en Fuji och undra då det nu har vart -20 i flera dagar så förstår jag att inte pumpen ger nån värme direkt men är det bäst och mest ekonomiskt att ha den kvar igång eller är det bättre att dra ur kontakten och ha den avstängd??Vad sker med pumpen enl dess egen automatik??Då jag inte har kunnat ge nån annan värme utan eldandet i köksspis så verkar pumpen frosta av lika mycket som den är igång och jag har haft svårt att få upp nån värme i huset..tyckte jag fick upp mer värme i huset innan jag installera LVP. Är det så att den tar mer värme från huset för att avfrosa än den ger tilllbaka nu??Vill ju inte gå back på att ha den installerad och igång... Hoppas på snabba och tydliga enhälliga svar... Tack på förhand./RobbanHej Robban!Vilken Fujitsu modell har du?....Om du har en större modell, typ Norica 14 eller 18 så klarar dom modellerna lätt av att hålla värmen vid den tempen!Iom att du eldar i spisen så antar du "lurar" värmepumpen att tro att den har uppnått den tem som den är inställd på.Om du har möjlighet(14 o 18) att bara köra fläkten så är det ett smidigt alternativ när du har möjlighet att elda inomhus när det är riktigt kallt, på så sätt vispar du runt varmluften på ett bra sätt!//A
Ja en FUJI är väl en renodlad AC-maskin och skall väl egentligen inte användas alls som värmepump under ca 0 ºC om jag inte missminner mig nu. Mvh Raffen.
..fel av mig, trodde att han inte iddes skriva ut hela namnet bara //A
[size=10p]Mitt misstag! ![/size]Ni har rätt(vissa av er.. ) jag lata mig med att inte orka gå å titta ute på pumpen vad den heter..Den heter Fujitsu AOYR09LGC /ASYA09LGC enl medföljande lapp.Trodde dom kallades enb Fuji..mitt misstag..Men nu har ni rätta namnet så..Har värmepumpen sittandes i storarummet och sen har jag en kort hall imellan till köket där vedspisen är,så luften kan knappt cirkulera och värma upp varandras rum så att säga../Robban
Hej Robban! Ja i princip är egentligen alla s.k luftvärmepumpar ursprungligen modifierade AC-aggregat vilket innebär att en del av dem då är ombyggda så att prioriteten för användningen ligger på värmepumpsfunktion vid ett tuffare klimat med möjlighet att även köra AC, och vissa är då s.k renodlade AC-pumpar som då också givetvis kan användas som värmepumpar under mera drägliga utetemperaturer oftast ned till ca 0 ºC eller kanske ev max -5 ºC Mvh Raffen.
Citat från: Getrag_Knegarn skrivet 21 december 2009, 22:31:18[size=10p]Mitt misstag! ![/size]Ni har rätt(vissa av er.. ) jag lata mig med att inte orka gå å titta ute på pumpen vad den heter..Den heter Fujitsu AOYR09LGC /ASYA09LGC enl medföljande lapp.Trodde dom kallades enb Fuji..mitt misstag..Men nu har ni rätta namnet så..Har värmepumpen sittandes i storarummet och sen har jag en kort hall imellan till köket där vedspisen är,så luften kan knappt cirkulera och värma upp varandras rum så att säga../RobbanHaha Anno 69 kan du förlåta mig? //Krister