0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vvm 300 har separat beredare inbygd i pannan på 180L tror jag det är. Den jobbar med flytande kond direkt mot radiatorerna och har en växelventil som växlar över till varmvattenproduktion. Den klart bästa pannan man kan ansluta till sin fighter.
den är helt fristående från värme vattnet. värms av att växelventilen slår över från radiator värme till att värma varmvatten. Tappar du inget varmvatten bevgöver den inte värmas överhuvudtaget förutom värme förlusten. Anledningen att man har så mycket vatten är att vp klarar max 50-58 grader ut. Har för mig att standardvärdet är 45-50 ºC. Sen har du elpatroner men hur det funkar med spets vet jag inte. Men normalt så prioterar den varmvatten. Så stänger du av elpatronen så påverkar inte det varmvattnet överhuvudtaget så länge det inte är under -20 så utedelen står still. 100 l 80 ºC ger ca 200l 40 ºC vatten, men har man 100l 50 ºC vatten så har man kanske 120 l 40 ºC vatten de flesta bergvärme abläggningar funkar på samma vis.Udantaget är ctc som funkar som jag tror du tänker vp värmen den under delen och el del längst upp,nibe har också en 2 st lilvärdiga lösningar evp 270 och evp 500om du vill läsa mer är det bara gå in på nibes hemsida och ladda ner bruksanvisningen till vvm 300
Thumbsup Nu fick jag möjlighet att ladda ner pdf till Vmm och ser att det är en ack tank modell två i ett. Innebär då att om inget vatten utgår till elementen så blir det ändå värmeöverföring från tappvattensbehållaren till elementsvatten behållaren.Innebär att tappvattnet måste underhållsvärmas onödigt ofta av pumpen, speciellt sommartid pga värmeöverföringen till elementsvattet behållaren. Dåliga utryck kanske men ni förstår nog.Därför tror jag på systemet acktank för elementsvattnet med slinga för tappvattnet som sedan spetsats i separat rejäl VV beredare. Okej handlar om utrymme men måste innebära färre starter för pumpen under varma halvåret dvs behöver inte underhållsvärma tappvattnet så ofta. Ingen överföring av värme till elementsvattnet i onödan. Givetvis ska pumpen hjälpa till att värma tappvattnet via växelventil med vilkoret att vid mycket kalla dagar så är prioritet elementsvatten i första hand.Alldeles för mycket automatik med ventiler och j-skap som kan bråka......Och svårjusterat tydligen för amatörer.Enkelhet är bäst i långa loppet...