Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: INVEST  (läst 17111 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grevens3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: INVEST
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2010, 05:26:09 »
Är tydligen förbjudet att ha sin gatuadress som alias här... eller förkortad ivf...

40000 kostade INSTALLATION OCH sk "Värmepump"  Spelar egentligen ingen roll vilket som dÃ¥ vi är 5 stycken i samma by som köpt likadan sk "värmepump"  SKit i dyngan och tala med energirÃ¥dgivaren i eran kommun sÃ¥ fÃ¥r ni fakta (varma)... Nu har vi med juristers hjälp fÃ¥tt försäljaren att krypa till korset och han ska demontera och betala tillbaka vart enda öre, hoppas VERKLIGEN ingen gÃ¥r pÃ¥ samma BLÃ…SNING, lÃ¥t invest självdö= köp inte dyngan!!!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: INVEST
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2010, 09:03:33 »
Är tydligen förbjudet att ha sin gatuadress som alias här... eller förkortad ivf...

Så här ligger det tlll.

Du valde en signatur som nästan är exakt samma som en person har här på forumet, som just säljer denna typ av pump som dock inte har något med Invest att göra alls, jag tyckte det var lite för mycket sammanträffande. Sen om nu 5 st gjort en s.k grupptalan mot en säljare där man gjort upp utanför tingsrätt brukar det oftast vara villkor med diverse sekretesser i avtalet, speciellt när det handlar om firman Trendimport som har varumärket Invest. Så vad utlovades och vad fick säljaren att att demontera alla 5 ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: INVEST
« Svar #17 skrivet: 21 januari 2010, 12:43:04 »
... så har man börjat
sälja L/V varmvattenberedare.
Som jag har förståt det hela så tar den 500W och
lämnar 1500W.
Det som slog mig direkt är att då tar(kyler) den ju 1000W från luften
i det utrymme som den står i.
Det klart , under sommaren är det inga problem och värmer
man huset med en pellets/olje panna under vintern med mycket spillvärme
så funkar det kanske men annars får man ju på ett eller annat sätt tillsätta de 1000W. :o

Eller ?

MVH Teltur

Lustigt att det diskuterades nästan 1 dygn innan  ;)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30085.0
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: INVEST
« Svar #18 skrivet: 21 januari 2010, 13:06:06 »
En fundering mitt i allt.
Kan det vara så att det vi ser med problemen med bla Invest LVN, FOMA AW osv är problem med en första generations "ful-pumpar". De var ju såvitt jag förstått mest en omvänd kylanläggning och som inte riktigt klarar att leverera i det nordiska klimatet.
Kan det möjligen bli bättre nu med den nyare Invest LVE som tex "kisse" har, den verkar leverera bra säger han. Blir kul att se hur det är när flera kör 2:a generationens "ful-pumpar" för att se om de går bättre och om det sker nån evolution på området. Man väntar på att att greven1 ska bli klar med sin 9kw bland annat.

Men helt klart så ska företag med dålig support mm få känna av det, det är värdelöst och bevisar kanske hur mycket de har att göra på supporten pga de säljer dåliga prylar.
Ja de e int lätt!
-Johnny

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: INVEST
« Svar #19 skrivet: 21 januari 2010, 13:43:06 »
PÃ¥ tal om Invest ,
så har det skett lite nyheter.
Förutom att "effektkurvorna" för LV6 och LV9 har
modifierats (för elfte gången) så har man börjat
sälja L/V varmvattenberedare.
Som jag har förståt det hela så tar den 500W och
lämnar 1500W.
Det som slog mig direkt är att då tar(kyler) den ju 1000W från luften
i det utrymme som den står i.
Det klart , under sommaren är det inga problem och värmer
man huset med en pellets/olje panna under vintern med mycket spillvärme
så funkar det kanske men annars får man ju på ett eller annat sätt tillsätta de 1000W. :o

Eller ?

MVH Teltur

Först måste jag säga att...

tidigare modeller har varit kvalificerat skräp. Och Invest är ett bolag jag absolut inte skulle göra affärer med. (Så jag inte blir påhoppad för att hissa.)

Men en L/V för VV placerad inomhus och tar 1000W ur inneluften låter intressant?? Jag har en LL(E9DKE) som värmer källaren till 14-18 ºC och som mestadels går och latar sig med mindre än halv effekt.

Gissar att även vintertid ger den minst COP 2.5-3, som direkt skulle kunna överföras till en inomhus-L/V utan förluster. (Alla förluster kommer ju källaren/huset till godo!)

Säg den utomhus-L/V som kan producera 55 ºC VV med COP 2.5 vid flera minusgrader!

Eller tänker jag fel??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: INVEST
« Svar #20 skrivet: 21 januari 2010, 13:58:15 »
Först måste jag säga att...

tidigare modeller har varit kvalificerat skräp. Och Invest är ett bolag jag absolut inte skulle göra affärer med. (Så jag inte blir påhoppad för att hissa.)

Men en L/V för VV placerad inomhus och tar 1000W ur inneluften låter intressant?? Jag har en LL(E9DKE) som värmer källaren till 14-18 ºC och som mestadels går och latar sig med mindre än halv effekt.

Gissar att även vintertid ger den minst COP 2.5-3, som direkt skulle kunna överföras till en inomhus-L/V utan förluster. (Alla förluster kommer ju källaren/huset till godo!)

Säg den utomhus-L/V som kan producera 55 ºC VV med COP 2.5 vid flera minusgrader!

Eller tänker jag fel??

Det funkar säkert i varmare länder och den tid på året då man inte behöver värma utrymmet som beredaren står i. Annars måste det ju vara en förlustaffär att värma med två 'seriekopplade' kompressoraggregat...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: INVEST
« Svar #21 skrivet: 21 januari 2010, 14:34:52 »
Först måste jag säga att...

tidigare modeller har varit kvalificerat skräp. Och Invest är ett bolag jag absolut inte skulle göra affärer med. (Så jag inte blir påhoppad för att hissa.)

Men en L/V för VV placerad inomhus och tar 1000W ur inneluften låter intressant?? Jag har en LL(E9DKE) som värmer källaren till 14-18 ºC och som mestadels går och latar sig med mindre än halv effekt.

Gissar att även vintertid ger den minst COP 2.5-3, som direkt skulle kunna överföras till en inomhus-L/V utan förluster. (Alla förluster kommer ju källaren/huset till godo!)

Säg den utomhus-L/V som kan producera 55 ºC VV med COP 2.5 vid flera minusgrader!

Eller tänker jag fel??

Det funkar säkert i varmare länder och den tid på året då man inte behöver värma utrymmet som beredaren står i. Annars måste det ju vara en förlustaffär att värma med två 'seriekopplade' kompressoraggregat...


Vofför....??

Det ena aggregatets förluster kommer ju helt huset till godo. Och skall du värma VV till 55 ºC från uteluften när det är -10 ºC ute med någorlunda verkningsgrad, så bör du ha seriekopplade aggregat, helst med olika köldmedie.

Alla L/V med två kompressorer jag känner till, har båda utomhus.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: INVEST
« Svar #22 skrivet: 21 januari 2010, 16:42:10 »
Hej Larryd

Helt klart att det blir bättre att värma de "1000W" mha LL ,
om man har en sådan med effekt över.
Cop på 2.5-3 tycker jag låter högt på dessa "1000W" som
man lägger på toppen av LL pumpens kapacitet ,
snarare skulle jag vilja påstå 1-2 i cop som beror naturligtvis på utetemp
och pumpens överkapacitet.
Om vi nu räknar med cop 2 på LL så blir det 1000W in och 1500W ut
pÃ¥ varmvattenberedaren  :-\

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: INVEST
« Svar #23 skrivet: 21 januari 2010, 17:36:50 »
Hej Teltur,

jo du har kanske rätt. Jag har inte samma optimistiska syn på LL-COP som Raffen. COP 2.5 -3 var dessutom gissningen för vinterhalvåret.

Dessutom kan jag inte mäta COP pÃ¥ LL. Men jag ser ju hur mycket el källarpumpen drar jämfört med min andra LL. Inbillar mig att skillnaden beror pÃ¥ att källarpumpen är inställd pÃ¥ 16 ºC och bostadspumpen pÃ¥ 24 ºC. Samt att en R410 inverter har bättre COP pÃ¥ halvfart. 

Men...men... den kommer ju inte att gå på halvfart längre om jag sätter upp en sån manick för VV.

Min VVspets drar idag 1300kWh/år. Säg att jag skulle halvera den - dvs spara cirka 1200kr/år. Ingen lysande affär precis om burken kostar 16000kr. Men den är ju i praktiken en stor VVB (a' 7.000kr) som jag skulle behöva när barnbarnen är här. Dessutom ingår kanske avfuktning av källaren?? (3000kr)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: INVEST
« Svar #24 skrivet: 21 januari 2010, 17:42:16 »

Dessutom kan jag inte mäta COP pÃ¥ LL. Men jag ser ju hur mycket el källarpumpen drar jämfört med min andra LL. Inbillar mig att skillnaden beror pÃ¥ att källarpumpen är inställd pÃ¥ 16 ºC och bostadspumpen pÃ¥ 24 ºC. Samt att en R410 inverter har bättre COP pÃ¥ halvfart. 


kanske denna post kan hjälpa
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29397.msg284343#msg284343
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: INVEST
« Svar #25 skrivet: 21 januari 2010, 19:49:40 »
Vad jag kan se kräver visst burken en luftomsättning på 700m3/tim och en temp på +5 till +43 ºC för att klara att köra i "pump-mode", annars kickar elpatronerna in. Det är alltså en frånluftsvärmepump, fast utan dockning till spiro som de flesta har.
Man skriver kryptiskt att utrymmet bör vara runt 700m3, det blir ett jäkla stort rum i så fall. En normalvilla på c:a 200m2 med 2.30 i takhöjd motsvarar 460m3 tot i luftutrymme. Så ställer man denna då i källarn kommer den att kyla ner den ganska snabbt.
Denna modell fins med stos-anslutning som Greven ev kan ta hem, Abatronic säljer också en likadan burk.

Sen står det i bruks att elpatron går in vid avisning när kompressor stannar och enbart fläkten går, man låter alltså rumsluften stå för avisningen med tider på 3-10 min, ta det ggr elpatronen på 2kw .......
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: INVEST
« Svar #26 skrivet: 21 januari 2010, 21:30:13 »
Om jag sammanställer de två senaste inläggen
så får jag det till att efter ett bad(vid 7 ºC sänkning
på 190L vatten krävs 1500W/h för att återvärma) kommer
denna LV VVb att sänka inomhus temperaturen
i en stor villa på ca 300m2 (om man inte tillför
värme från någon annan värmekälla) med ca 4 ºC /h.
En villa på 150m2 sänks med 8 ºC /h.
Wow :o man har ju hört om att det går att använda
en LL med utedelen i ett kylrum för att kyla men här
finns ju klart ett alternativ.

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: INVEST
« Svar #27 skrivet: 21 januari 2010, 21:56:43 »
Om jag sammanställer de två senaste inläggen
så får jag det till att efter ett bad(vid 7 ºC sänkning
på 190L vatten krävs 1500W/h för att återvärma) kommer
denna LV VVb att sänka inomhus temperaturen
i en stor villa på ca 300m2 (om man inte tillför
värme från någon annan värmekälla) med ca 4 ºC /h.
En villa på 150m2 sänks med 8 ºC /h.
Wow :o man har ju hört om att det går att använda
en LL med utedelen i ett kylrum för att kyla men här
finns ju klart ett alternativ.

MVH Teltur

Frågan är om du vill kliva upp ur badet om det är 8 grader kallare i huset än när du klev i...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: INVEST
« Svar #28 skrivet: 21 januari 2010, 22:10:47 »
Eller kliva ner pÃ¥ sommaren för att fÃ¥ lite svalare hus  ;)
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: INVEST
« Svar #29 skrivet: 21 januari 2010, 22:45:54 »
Eller kliva ner pÃ¥ sommaren för att fÃ¥ lite svalare hus  ;)

Ptja...

klimatdemonerna får husera i källaren! Visserligen är den bara 250m3 och inte 700m3. Men dom får nog plats båda två.

Men grabbar räknar ni verkligen rätt?? Det sitter ju en liten fjuttkompressor på 450W i den. Inte ens med COP 10 så matchar den min lilla E9DKE på 4.5 Kw som värmer källaren.

Någon minusgrad ute (som är en vanlig grå-stockholmsk månadsmedel) så måste källarpumpen (E9DKE R410 inverter) lyfta 15 ºC till min källartemp 15 ºC. Höst och vår bara 7 ºC.

Men den mystiska VVB-pumpen mÃ¥ste alltid lyfta frÃ¥n 15 ºC  till 56 ºC (som är min legionellafria VVBtemp).

Antar att VVB-pumpen har bara en kapacitet motsvarande cirka 1/4 min lilla E9DKE. Och den kanske kan pumpa till sig 1kW av källarvärme och dessutom ta 0.5 kW av elnätet för kompressordriften.

Vad har jag virrat till nu egentligen. Jo jag har lyckats vsa att mina värmeförluster i källaväggar/golv är minst dubbelt så stora som vad VVBpumpen tar?? En vinterdag vid 0 ºC
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!