0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svar!Jag ska ta reda på modellen imorgon. Minns bara att det är en Nibe Fighter.Ja det stämmer att den värmer kranvattnet.Jag vill inte att patronen ska gå igång, eftersom direktel ju är riktigt oekonomiskt och onödigt.Räknar med att betonggolvet och varmvattenbehållaren ska laddas under dagarna. Hoppas att båda magasinerar värme bra.Om jag eldar och det är varmt i huset och inte använt varmvatten: startar värmepumpen ändå? Vad triggar värmepumpen?
Om jag eldar och det är varmt i huset och inte använt varmvatten: startar värmepumpen ändå? Vad triggar värmepumpen?
"Om du inte har en innegivare så vet inte pannan att du eldar". Aha! Jag får hoppas att det finns en innegivare i det nya huset. Vore väldigt obetänksamt annars eftersom man stoppat in två eldstäder.
Det är samma problem mina föräldrars värmepump kopplad till radioatorer:I detta fall: Om vill sänka rbetsinstasen från pannan är det alltså "strypa elementen" som gäller?
Vad innebär egentligen den där inställningen man gör beroende på var i Sverige man bor. Ex ska Ska Stockholm stå på "10".Kan man använda detta reglage på ngt smart sätt för att underlätta det jag är ute efter.
Tyvärr är det just nu så att pappa eldar i kakelugnen och mamma öppnar fönstren....
Tusen tack!Vad skulle det innebära om jag ställer in vredet på "Skåne" Istället för Stockholm?Jobbar pannan annorlunda beroende på om det är -5 grader ute i Skåne jämfört med Haparanda?
Det viktiga när man eldar är att blockera patronen. Jag kör inte heller innegivare, men har en timer som sänker framledningstempen ett par klick och blockerar elpatronen som jag sätter på när jag ska elda. Brukar ställa den på 4-5 timmar, sen har jag två termostater en som håller patronen blockerad tills frånluftstempen till pannan går under 22 ºC och som håller framledningstempen sänkt tills rumstempen går under 20,5 ºC. Funkar väldigt bra om jag får säga det själv...