0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns en risk att vattnet i slangen som duschar batteriet fryser under stilleståndstid, måste ha fall för att kunna droppa ur ordentligt.
En tanke att man ligger och " laddar" varmvatten som värms av värmepumpen i drift, och borde gå att köra på magnetventil, när pumpen vill avfrosta, istället för att vända ventilen../A.
Hehe, jag tror Paxmax börjat snylta på julspriten.... Keep going! Thumbsup
UPPDATERADOK.. jag menar NEJ... IR tricket funkade inge vidare på panasonic.Antar att regleringen har en viss tröghet nedåt som gör att den inte är villig att slå av kompressorn inom 5 minuter iaf...Den idéen kan man skippa...Tänkte stänga av maskinen och frosta av.Det är ingen lösning för går inge vidare snabbt att starta igen. En "varmstart" möts av stor skepsis av Pana pumpen som tar god tid på sig för och "kolla" läget, typ 5 minuter.Tänkte bara testa och lagra kyla och massa frost i utedelen. Skall spreja på tre kg is, slå av maskinen och varmvattenavfrosta utan kompressor och fläkt.Borde få en bra uppfattning om entalpi'n i maskineriet.... Uppdatering kommer nedan:Dra mig baklänges över granstubbe! Entalpi'n i fasövergången är grymmare än vad jag fattat!?!(Korkar upp Beringer bubbelvin)Jag trodde det var 4,9J/gr visade sig med lite NOGRANNARE undersökning att det var 334J per gram.Hahaahaha, inte undra på att jag såg ut som ett fån med 3kg is på lamellerna och vattnet blev..kallt..kallare... och till slut frös vattnet fast på lamellerna HAAHAHAA!!!! Tji fick jag! (sa#an så kallt det var och lägga på 3kg is på lamellerna... BBR!!!)(skinnhandskarna gillar inte vatten... så, körde utan handskar)Nåja efter en stund så hade pumpen sugit ut mer värme och ett nätt ispaket stod där.Hade hink med 8,6L vatten på 36.6 grader... spolade på det under vattenavfrostningen.Tänkte: va fanken vilken tid det tar..!?!!Efter en stunds spolande (typ 5 minuter!!!) så märkte jag att vattnet slutade lösa isen och istället frös fast på lamellerna!!! Kollade på tempen i hinken 4.2C!?! vad i %$¤#$&$ !!!!Hällde ut KALLVATTNET!Gick in och hämtade 8.6 liter varmvatten till... i hinken och redo så var den 56.3C.. nu gick det undan och sista isen smälte bort och ångan stod tät runt pumpen i kylan.När jag började mina experiment (ca 18:00??) så var det ca -5 ute, nu var det -8.5C! (Kl 00:15)Vattnet hade sjunkigt i temp till 26.6C !! Isen fullkommligt krossar värmen!(jag har blivit lite dragen nu medans jag försöker summera status...) Ok, jag spenderade 0,611 kW/h el på varmvattnet för att få bort 3kg is (+ vanlig frost)Processen blev lång och ineffektiv pga låg initialtemp (36C) på första hinken.Slutade med att ny is bildades och blev tvunget att åter lösas med nästa hink! (inte bra)Om vi räknar på exemplet ovan teoretiskt får vi se vart det leder.Eftersom det var kallt så fanns det inte så mkt fukt i luften. Kanske att övrig frostmängd var runt MAX 0,3kg.Så 3.3kg "is" på -9C -> 10C :3300 gram * 4.19J * 19(deltaT) = 0,072976 kW/h+fasövergång 3300gram * 334J = 0,3062kW/h (!!!!)+metallmassa entalpi = ca 0.04kW/hTot = Paxmax är rökt torsk på alla beräkningar och borde få kalkylatorförbud 3 dgr som straff för dålig research... å full e fanskapet åxå... å pantad eftersom tokfan skriver om sig själv i tredje person.Ok, (harkel harkel) Totalt teoretisk entalpi-åtgång = 0,419 kW/hUtfall av 20 minuters(!!) ångande, meckande, återvärmning, vattenbyte et.c. = 0,611kW/hOch.. fortfarande är jag inte övertygad av att vattnet lyckas få all is och smälta om man häller på det högst upp på lamellerna.Skit samma just nu.. jag har iaf min Beringer som värmer mig... jag får tänka om litegrann.. kanske nöja mig med "assist" på avfrostningen. Det verkade iaf väldigt effektivt.Gör OM! Gör RÄTT! studs och tack för visat intresse!