När det var massiv kärnis på pumpen så var det svårt att tina upp det iom att isen totalt blockerade vattnets framfart. Flödet tvingades gå på utsidan av iskakan -och utanför lamellerna.
Det innebar att vattnet utsattes för en rejäl kyleffekt från omgivande luften åxå.
Jag var åxå lite rädd för att vattnet skulle spruta upp på elboxen intill lamellerna.
Jag levererar ju vattnet direkt ur slangens mynning, vilket innebär att det kommer för mycket på ett och samma ställe.
Börjar bli dax att knäcka ett kopparrör format som krökningen på lamellpaketet.
Sen skall det bombas med hål / slitsar.
Problemet med slitsar är att det tilsammans får en jättestor utloppsarea. Vilket innebär att pumpens "fjuttsprut" kommer sippra ut i de första 20 slitsarna och de övriga 80 slitsarna blir tomma.
Nåja... jag har 2st pumpar till....

varav den ena... är.... uj uj uj...
Den jag använde nu hade väl max lyfthöjd på 1-1.2 m.
Nästa storlek har lyfthöjd 2m, den största har väl 2.3m.
Men är det lågt flödesmotstånd så fullkommligt forsar det vatten i snabbare takt än ur kranen.
Har för mig att den största flödar nästan 1L /s, den klarar lungt 0,5L/s
Funderade på en prototyp i slang men det är så svårt att få till det med snygga jämna hål i slang.
Hmm.... vp-rör? fasen.. det funkar ju med böjfjäder å så! Sen slitsar man röret med Dremel.
Problemet med plast är att värmeslingas värme inte leds i plast någe vidare. Kan inte ha värmeslingan i röret heller, den lägger sig för slitsarna.
Fast det kommer ju varmvatten så det kanske kvittar om det isat lite.
Det mesta vattnet åker automatiskt tillbaks ner i reservoaren så fort pumpen stannat.
Man kan ju lägga röret i lite lutning så vattnet alltid rinner undan innan det fryser fast.
Bara hoppas på att alla slitsarna inte alltid har ett jämn isplugg pga kapillärkraften.
Slitsarna blir ju max 0,5 -1mm.
Det är kinkigt med slitsarna, eftersom vattnet måste silas ner i VARJE lamell spalt. Varannan kanske funkar i det flesta fallen.
Jaja, mindre snack mer verkstad!