0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Trodde man skulle vacuumsuga typ ett dygn, eller har jag drömt det.
cheetahta bort att du är expert på värmepump......snällamvh
Hej på Er alla LL-vänner! Som några av Er "vet" så har jag sedan strax över 6 veckor haft en NOCRIA AWYZ 18 LB "somewhere in 7-harad". Då jag renoverar huset (127 m2 platta på mark från 1983) mitt så har den haft 16 ºC inställt under den extremt milda senhösten och förvintern, vilket har gett huset 12 - 14 ºC.Men så har som bekant Kung Bore anlänt:När jag kom ut i dag så låg innetempen på +4,5 till +5 ºC efter en natt med -17 ºC och dagtemp om -13 ºC vid avläsningstillfället och i snart 2 dygn ute med -10 ºC på dagarna. De sista dygnen har varit kalla till KALLA, med viss byig blåst till vindar men det här är ju löjligt! Jag förnam ingen ökad kompensation från maskinen trots de förändrade yttre betingelserna.Jag för en mycket noggrann logg, och av dagens noteringar framgår följande:13:10 så förbrukade den 1,1 - 1,13 KW med ovan nämnda inställning.Den avfrostar CIRKA 2 ggr/h då den drar cirka 110 - 120 W.Klockan 14:35, efter att ha ändrat tempen till 25 ºC och ökat luftflödet till 4 "balkar" på fjärren, så har förbrukningen hamnat på2,8 KW.Dock så visar termometern med den inställningen oftast 33 ºC med MAX = 42 ºC för den inkommande luften!?Vissa av Er har ju skrivit om väl över 60 ºC för den, om kanske ej för NOCRIA:n!? KAN, jag frågar, KAN montören har varit för snabb då hela monteringen med alla mina förberedelser och handräckning tog 1h 40m och maximal insatt tid för vacuumsugningen inte tog mer än 10 minuter? Jag såg tyvärr inte värdena på manometrarna innan utrustningen hamnade i lådan... ALLA tankegångar emotses av Er som har så mycket mer erfarenhet av denna typ av utrustningar, och kanske rentutav NOCRIA:n än vad jag har då det är min första LL-pump någonsin, tack.De bästa kalla hälsningar & i tacksamhet på förhand tomte::Tony
Tycker inte att de skall ta längre tid än 1.5 timme, så det kan man inte dömma montören efter! På full fläkt och minusgrader ute så kommer du inte upp i 60gr, ställ ned fläkten och mät../A.