0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har en Ecoheat 5 sedan ett år tillbaks och har problem med vv temperaturen som varierar och går ner till 36-38 grader nu de senaste dagarna. Noterar även en "låg" värmepumpstemperatur 35 (55). Även när vv är uppe på 55 grader så tycker jag det sjunker väldigt fort när man duschar, runt 5-10 min så är tempen för låg för att vara komfortabel.Har följande värden nu på em:Ute -13panna 36(55)framledn 38(40) Har golvärme i plattanvärmepump 35(55) Kan detta vara normalt?brine 4/0hgas 80eleffekt 6En timme senare är alla värden samma förutom framledn som sjunkit till 37. Ska det vara så?VV temperaturen sjönk likadant för 2 dagar sedan också men då sjönk utetemperaturen från -5 till -19 på 2-3 timmar så jag trodde att det berodde på det. Är det någon som förstår dessa värden och kan säga om det är normalt eller inte?Tacksam om det är någon som förstår sig på detta bättre än jag.Robban
Hej, ja nog måste det vara nåt fel. Har inte tappat något varmvatten speciellt mycket, dushade mitt på dan och då var vv tempen på 55, Sänkningen av både vv och vp tempen har kommit flera timmar efter det. Kollat igen nu och efter 3 tim så är det fortfarande i stort sett samma värden,Ute -11panna 37(55)framledn 38(39) värmepump 36(55)brine 4/0hgas 82eleffekt 6Under aktuell driftinfo: Fördröjning shunt 0Under Inställningar: Fördröjning shunt 180Drifttid senaste dygnet: 3:45, 3 starter.Huset är på 145 + vidbyggt garage 34 kvm, ligger i Jämtland strax utanför Östersund.Att vv tempen är för låg det är ju ingen tvekan men är inte värmepumpstemperaturen också för låg? Hur snabbt ska den komma upp i rätt temperatur egentligen?Hur får man förresten ut tempkurvor grafiskt?
Nu har de stigit till 58(55) panna resp 50(55) värmepump, elpatron av, med shunten stängd, får se vad som händer när jag öppnar shunten igen. Men det måste vara något fel på pannan? Med tanke på hur mycket elpatron gått, 50 %.
En display till.. Så har det sett ut nu i 4-5 tim.