0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om inte en Nocria 18 ger ordentligt med värme...är något fel. ring Installatören/en kyltekniker!
En annan sak installatören nämnde när han var hos mig var att pumpen kan hamna i en ond cirkel om man har för högt börvärde inställt, speciellt i en sal med så hög luftvolym som jag har hemma. Det fanns tydligen olika givare i innedelen och när det var riktigt kallt ute så kan maskinen sänka fläkthastigheten om den märker att den inte orkar hålla t.ex 23 ºC för att inte kyla ner ytterliggare. Då bromsar den ner fläkthastigheten vilket resulterar i att jag som har riktigt hög takhöjd hamnar i en ond cirkel och temperaturen sjunker. Men efter att Bosse fyllt på lite gas så pallade maskinen gå upp i högsta fläktläge när den värmde. Så jag tror att om man märker att maskinen inte orkar värma och att den ändå inte drar på full fläkthastighet (det där med givarna) så tror jag att man tjänar på att sänka någon grad på börvärdet istället. Kan ju vara det som gör skillnad när det är riktigt kallt ute.Men till 99% är det (enlig installatören) smidigast att ha pumpen på HEAT, börvärdet på 22 ºC och fläkthastighet på AUTO. Det brukar vara optimalt.mvh/Kimme