0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ni kommer vara de sista som har det rent och fint.
CiteraNi kommer vara de sista som har det rent och fint.Rent och fint?Vi lider fortfarande av Tjernobyl, kan inte plocka Svamp, och renarna måste stödutfodras innan slakt för att det cesium som finns i lavarna skall gå ur kroppen så pass mycket att köttet inte blir utdömt.Det var 20 år sedan vi hade det rent och fint här.Tyvärr.
Alterantiven finns och fungerar bra men de ekonomiska incitementen är begränsade.
det kommer alltid att finnas de som inte tänker längre än näsan räcker
Vilka är då dessa alternativ som skall ersätta hälften av sveriges energiproduktion??? Jag och många andra vill gärna veta.
Jag säger samma sak... Ska vi döma all kärnkraftverksamhet efter hur det slutade för Tjernobyl tycker jag också vi ska stänga av genast, men det finns 439 andra reaktorer i världen som faktiskt fungerar. Sen har utvecklingen också gått framåt sedan Tjernobyl byggdes och idag går det att bygga kärnkraftverk som klarar värsta scenariot (härdsmälta) utan att förpesta området runt omkring.
Alla som är negativa till kärnkraft... vet ni att solen är ett enda stort kärnkraftverk?
Öka elproduktionen från säkra, miljövänliga källor så mycket det går och sen får vi anpassa förbrukningen efter det. Rätt enkelt.
Citat från: gurravasa skrivet 18 december 2009, 17:53:11Öka elproduktionen från säkra, miljövänliga källor så mycket det går och sen får vi anpassa förbrukningen efter det. Rätt enkelt.Mycket lätt att sitta här och skriva, men betydligt svårare att leva med i verkligheten. Särskilt för de tusentals arbetare inom den elintensiva industrin som blir arbetslösa. Du får gärna betala 4-5 kronor/kWh för elen och ställa upp på de roterande mörkläggningar resultatet av lite vatten i dammarna eller lite blåst i vindkraftverken resulterar i, men de flesta av oss är allt för vana vid att alltid ha någorlunda billig ström i uttaget för att denna utopi ska bli verklighet.