0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
EON håller på att serva kärnkraftsverket OKG i mycket lugnt tempo mitt i vintern för i somras skulle man ju ha semester...därför bl.a håller vi nu på att IMPORTERA el och det när vattenmagasinen är överfulla...Var det verkligen så smart att sälja gemensamt ägda av alla, OKG, till EON? Dessutom billigt?
Ärthjärnor!Om inte den avreglerade elmarknaden hade funnits , då hade ni fått se på priser. Just nu fungerar det precis som det är tänkt, massor med aktörer på marknaden, ingen har en susning om den anders produktionskapacitet, därav slaghandel(verm säljer till vilket pris)!Om det över huvud taget finns missanke om kartellbilding, då slår energimyndigheten till, med den STORA böteslappan.Men detta går inte att förklara för småkonsumenter över huvud taget, för vad man än säger så tror ni ändå inte på det, och skriker som ett barn i en sandlåda som blivit av med spade till ett större barn.
Om jag kör tomt på "mina" magasin, som faktiskt står för 11%(ca: 16,5TWh 2008) av HELA Sveriges produktion(alla tänkbara kraftslag) redan i December, vad tror du då händer med elpriserna när man blir tvungen att inhandla kolkraft, torvkraft mm från öststatsländerna?
Citat från: zibrosc1235 skrivet 17 december 2009, 08:20:36EON håller på att serva kärnkraftsverket OKG i mycket lugnt tempo mitt i vintern för i somras skulle man ju ha semester...därför bl.a håller vi nu på att IMPORTERA el och det när vattenmagasinen är överfulla...Var det verkligen så smart att sälja gemensamt ägda av alla, OKG, till EON? Dessutom billigt?Nu beskyller du nog fel företag. OKG har ju faktiskt fått igång alla sina tre reaktorer lagom till kylan, även om O3 fortfarande går på låg fart efter återstarten. Den ska snart upp i högre effekt dock.Ringhals däremot (Vattenfall) har en av fyra reaktorer igång, och de är ju statligt ägda.
Ärthjärnor!Men detta går inte att förklara för småkonsumenter över huvud taget, för vad man än säger så tror ni ändå inte på det, och skriker som ett barn i en sandlåda som blivit av med spade till ett större barn.
De där 261öre, är det något som kommer slåtill längre fram eller hur funkar det?