0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om de nu är tomma kanske man slipper se på tv att hus flyter iväg på älven i vår.... --/
Ur ditt perspektiv är vattenmagasinen just nu nästan tomma ur mitt perspektiv är dom överfulla!
Citat från: MGKea skrivet 17 december 2009, 09:36:42Om de nu är tomma kanske man slipper se på tv att hus flyter iväg på älven i vår.... --/Den fick du ju till riktigt bra (ärligt alltså).
Citat från: Ubbe0 skrivet 17 december 2009, 21:54:00Ur ditt perspektiv är vattenmagasinen just nu nästan tomma ur mitt perspektiv är dom överfulla!Men då är du bara en sketen konsument oxo, som inte har en susning om hur marknaden, och framförallt elhandeln går till.Om jag kör tomt på "mina" magasin, som faktiskt står för 11%(ca: 16,5TWh 2008) av HELA Sveriges produktion(alla tänkbara kraftslag) redan i December, vad tror du då händer med elpriserna när man blir tvungen att inhandla kolkraft, torvkraft mm från öststatsländerna?Citat från: Ubbe0 skrivet 17 december 2009, 21:54:00Citat från: MGKea skrivet 17 december 2009, 09:36:42Om de nu är tomma kanske man slipper se på tv att hus flyter iväg på älven i vår.... --/Den fick du ju till riktigt bra (ärligt alltså). Återigen, hade inte älven varit utbyggd, hade inte ett hus byggts där överhuvudtaget, det visste man nämligen förr i tiden, att nära oreglerade vattendrag är det helidiotiskt att bygga.
Att påstå att regleringsdammar skulle vålla översvämningar i våra vattendrag förstår jag inte, när dammarna är fulla och man måste "spilla" spiller man ju bara den nederbörd som inte man har plats att lagra. Den vattenmängden skulle ju ha runnit ut i våra vattendrag oavsett dammar PLUSS det vatten som fångats upp i dammarna och det skulle vid stora nederbördstillfällen och stark snösmälltning ha givet änn större flöden i vattendragen.
Att påstå att regleringsdammar skulle vålla översvämningar i våra vattendrag förstår jag inte...