0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Prova...med att koppla bort spetsvärmen/elpatronen på LV oxå.
Ok, premiärinlägget då:Har nyligen köpt kåk, den har vattenburet, står en ctc av något slag i källaren, med elpatron som enda värmekälla. (Den ska kunna köra olja också, men ingen brännare är monterad... lär inte hända heller.) Finns även en liten eldstad, som jag inte använt ännu... väntar på att sotaren ska höra av sig först.Så jag kör bara med el hittills, och fick första "riktiga" räkningen nyss: 6600 för två månader.Alltså aktualiserades plötsligt mina funderingar på värmepump.En bekant tycker att det borde vara smart att ha kompressordelen inomhus, och jag köper argumenten. (Snällare mot kompressorn, drar nytta av värmeutvecklingen etc.) Pannrummet är ändå i andra änden av huset, relaterat till sovrummen...Dock hade jag tänkt mig ett pris på 40-50000, verkar inte vara så många pumpar i den prisklassen som har kompressorn inomhus. Har inte hittat en enda...Därav min fråga till er: Har ni några tips på pumpar i min prisklass, som har kompressordelen inne?Kåken är på totalt 230-240kvm ungefär, inkl källare/bottenvåning (sluttningshus, det mesta av "källaren" är ovan mark). Funderade ett tag på Nibe 2025 14kW, men den har ju kompressorn ute. Den är dock i min prisklass... (Sen vet jag väl egentligen inte om den är lagom, för stor eller för liten... men jag "har fått för mig" att den kunde tänkas vara lagom.)