0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1. En värmepump ger alltid bättre verkningsgrad om den jobbar mot svalare vatten, (s.k. flytande kondensering) därför är det en fördel att låta värmepumpen värma returen från värmesystemet istället för att värma en tank.
Citat från: Plutus skrivet 15 december 2009, 09:44:561. En värmepump ger alltid bättre verkningsgrad om den jobbar mot svalare vatten, (s.k. flytande kondensering) därför är det en fördel att låta värmepumpen värma returen från värmesystemet istället för att värma en tank.Som lekman tycker jag det verkar bättre att värma tanken direkt. Då får man ju längre gångcykler på pumpen (färre starter) och pumpen jobbar mer på full effekt då den har bäst verkningsgrad.Vad har jag missat i mitt resonemang?
liten och liten, ur Copelands dimensioneringsprogram kommer dessa uppgifter.Förångning 0 gr. kondensering 30 gr. COP 5,7, kyleffekt 6,36kW el 1,34kWFörångning 0 gr. Kondensering 55 gr. COP 3,6, kyleffekt 4,89 kW. el 1,85 kW.Kyleffekt är den energin man tar ur luften eller marken.Lägger man på lite cirkpumpar ökar elförbrukningen och COP minskar men ändå.