0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Visst har du rätt i det, men det som gör mig fundersam är att Folksam, trots att de inte har någon försäljningsstatistik, går ut och uppger att Nibe har fler kompressorhaverier än IVT, då sanningen (utifrån den statistik som trots allt finns) är den motsatta.
Min uppfattning är att Folksams statistik inte är seriös då den saknar så viktiga ingångsdata att vad de än presenterar så blir det intetsägande. Tvärt emot vad Zibro skriver, så ser jag ingen som helst glädje med statistiken när man inte kan sätta den i relation till antalet sålda enheter av resp. märke/modell.
Citat från: Rickard skrivet 14 december 2009, 15:31:25Visst har du rätt i det, men det som gör mig fundersam är att Folksam, trots att de inte har någon försäljningsstatistik, går ut och uppger att Nibe har fler kompressorhaverier än IVT, då sanningen (utifrån den statistik som trots allt finns) är den motsatta.Det Folksam gör är ju att man utgår från vad man säkert VET nämligen uttalar sig om ANTAL ersatta skador på respektive pumpar, fabrikat och delar man betalat utbyte på. Och jämför helt korrekt antalet skador på olika delar på respektive fabrikat. Om det finns en sanning och statistik som "trots allt finns" och som då skulle redovisa antalet sålda pumpar av respektive fabrikat och typ kan du väl länka till den källan eller uppge den med en kontrollerbar källanvisning. Min uppfattning är att respektive märkeshuvudman mörkar denna uppgift, med ngt undantag, med hänvisning till något grumligt och tveksamt "konkurrensskäl"..
Ur pressmeddelandet:"Försäkringsbolagens sammanlagda kostnader för skador på nya värmepumpar 1999-2008 har nu nått en halv miljard kronor. Totalt har drygt 47 000 värmepumpar skadeanmälts under perioden. Att nya värmepumpar allt oftare går sönder innebär också en stor kostnad för villaägarna. Uppskattningsvis handlar det om 165 miljoner kronor i direkta kostnader i form av självrisk och avskrivningar.Om ovanstående är intetsägande och ej seriöst av Folksam står väl var och en fritt att tycka...
Visst har du rätt i det, men det som gör mig fundersam är att Folksam, trots att de inte har någon försäljningsstatistik, går ut och uppger att Nibe har fler kompressorhaverier än IVT, då sanningen (utifrån den statistik som trots allt finns) är den motsatta.dessutom är jag så pass skeptisk till reparatörernas kompetens att jag tror att rätt många kompressorer bytts utan att det varit nåt fel på den...Men DET, det är en helt annan fråga, bättre skadereglerare/experter hos försäkringsbolagen kanske skulle kunna få ned kostnaderna och antalet kompressorbyten.Har kollat lite mer nogrannt på statistiken för anbart 2007 nu, och då verkar det som att Nibe är överrepresenterade på kompressorhaverier, MEN då skall man även kolla kommentaren längst ned i dokumentet (5) = Byte kylmodulByte kylmodul kan bero på trasig värmeväxlare, trasig kompressor eller trasigt överhettningsskydd - men installatörerna byter hela modulen, för det gå snabbt, och försäkringsbolagen betalar ju ändå.Dessutom finns det som sagt nog ett mörkertal där man byter modul även när det ibland bara är fel på en växelventil eller en tempgivare...
Citat från: zibrosc1235 skrivet 14 december 2009, 15:55:00Citat från: Rickard skrivet 14 december 2009, 15:31:25Visst har du rätt i det, men det som gör mig fundersam är att Folksam, trots att de inte har någon försäljningsstatistik, går ut och uppger att Nibe har fler kompressorhaverier än IVT, då sanningen (utifrån den statistik som trots allt finns) är den motsatta.Det Folksam gör är ju att man utgår från vad man säkert VET nämligen uttalar sig om ANTAL ersatta skador på respektive pumpar, fabrikat och delar man betalat utbyte på. Och jämför helt korrekt antalet skador på olika delar på respektive fabrikat. Om det finns en sanning och statistik som "trots allt finns" och som då skulle redovisa antalet sålda pumpar av respektive fabrikat och typ kan du väl länka till den källan eller uppge den med en kontrollerbar källanvisning. Min uppfattning är att respektive märkeshuvudman mörkar denna uppgift, med ngt undantag, med hänvisning till något grumligt och tveksamt "konkurrensskäl"..I övrigt håller jag med om att statistiken är rätt värdelös när man jämför olika tillverkare eftersom vi inte vet hur mycket de sålt.Att jämföra olika modeller inom samma märke kan dock vara rätt upplysande.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 14 december 2009, 16:11:31Ur pressmeddelandet:"Försäkringsbolagens sammanlagda kostnader för skador på nya värmepumpar 1999-2008 har nu nått en halv miljard kronor. Totalt har drygt 47 000 värmepumpar skadeanmälts under perioden. Att nya värmepumpar allt oftare går sönder innebär också en stor kostnad för villaägarna. Uppskattningsvis handlar det om 165 miljoner kronor i direkta kostnader i form av självrisk och avskrivningar.Om ovanstående är intetsägande och ej seriöst av Folksam står väl var och en fritt att tycka...Ja, jag anser att även den text du citerade är totalt oseriös. Det är inte ens en siffra som Folksam har något som helt underlag för utan en siffra som de har räknat fram från sin egen skadestatistik och helt enkelt anta att alla andra bolag har skador som ser likadana ut och i samma procentuella omfattning.Det är ur vetenskaplig synvinkel helt förkastligt att på så lösa grunder räkna ut liknande siffror. Har Folksam gjort någon som helst analys över hur de som försäkringsbolag förhåller sig jämfört med andra bolag för att kunna dra en sådan slutsats? Exempelvis så SKULLE det ju KUNNA vara så att Folksam är mycket sämre (eller hur man nu ser på det) på att reglera skador än andra försäkringsbolag och sedan applicerar de sina ersättningsprinciper på hela branschen. Det vet de ingenting om (åtminstone så får man inte veta det i citatet).De skriver att "nya värmepumpar allt oftare går sönder". HUR vet de det? Det skulle ju i själva verket kunna vara så att nya värmepumpar i allt mindre omfattning får sönder. Det vet de ingenting om heller. De bara skriver en massa påståenden som de inte har något som helst underlag för.
Nej, det är inte vetenskapligt adekvat att göra den typen av antaganden utan att först göra och redovisa en analys för att ett sådant antagande inte skulle vara missvisande.
Men vad gör Folksam? De försöker dra en växel på detta och få oss att tro att nyare värmepumpar är så fruktansvärt dåliga jämfört med äldre...