0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
att folksam kan släppa en så dålig undersökning...nåt så grundläggande som % felfrekvens...t.ex fattas det hur många pumpar finns ute av respektive modell bergvärme försäljningen har exploderat efter 2001... slå ihop siffrorna för de pumpar som är identiska, ivt/autoterm/carrier/bosch...ange vilka fabr av kompressor resp vx ventil etcvad vill dom egentligen
Vadå 73% yngre än 5år?Dom borde knappt enligt mitt tycke finnas med i Folksams skadestatestik då de flesta större leverantörerlämnra garantier längre än så. Min Nibe har tex 6år.Men Folksam kanske tittar på hela branschen, och det låter som att dom grinar över kostnaderna, men de första 5 åren får dom inte ta äran för.
Min första reflektion är följande citat från pressmeddelandet:– Kompressorskadorna är betydligt vanligare hos Nibe än IVT, medan det för skador på växelventiler förhåller sig tvärtom. Eftersom Folksam tidigare konstaterat att flera produkter haft seriefel kan man undra om det är jakten på billiga komponenter som nu syns i statistiken, frågar sig Jan Snaar. Jag har gjort en snabb sammanställning på kompressorskadorna på berj/sjö, jordvärmepumparna enligt tabellen 1999-2007 och det ger vid hand:IVT 1512 kompressorskadorNibe 792 kompressorskadorHur kan man i ett pressmeddelande inte ha mer källkontroll att en av de få faktiska fakta som presenteras är helt fel?(Med reservation för att jag inte kollat frånluft och luft/vattenvärmepumparnas statistik helt.)
Men min vrålgissning är att det finns absolut flest LL och kanske ungefär lika många L/V som B/V i drift.