0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej Zibrosc1235! Ja jag noterar bara här att du nu tydligen har börjat med att sprida en lika felaktig information ang kallvindsventilation som vad det gäller QC-kopplingar till luftvärmepumpar. Självklart behöver inte Joka vara ett dugg orolig om han har en ordentlig ventilation av kallvinden, för mkt ventilation är/kan aldrig vara skadligt alltså utan det är endast en för liten/dålig ventilation som kan orsaka fukt och mögelskador. Det här snacket om att en för stor ventilation av en kallvind kan orsaka fukt och mögelskador är bara en ren utopi och har väl hittats på under senare år för att vissa intressenter har kunnat hitta en ny nisch med sysselsättning inkl försäljning av dyr utrustning, detta för att då också kunna marknadsföra dessa dyra produkter och systemlösningar med s.k styrd ventilation även i dessa utrymmen vilka egentligen är helt onödiga. Självklart läcker det upp en del värme genom innertak och upp till kallvinden (beroende på isolering och tjocklek), och visst kan det komma upp en del fukt nedifrån bostadsutrymmet beroende på huruvida man har mekanisk ventilation med undertryck i huset eller inte, men oavsett detta så kan man vara klar över att ju mer av värme alt fukt som ev riskerar att komma upp till kallvinden ju bättre ventilation behöver man ha för att snabbt kunna ventilera bort/ut denna värme och fukt ifrån kallvinden isf. Mvh Raffen.
Detta är ganska väl utrett och alltså behöver ni inte slåss, pojkar - - - från Chalmershttp://eprints.sparaochbevara.se/486/1/SBUF%252011871%2520Slutrapport%2520EtappI.pdfökad ventilation kan alltså ibland orsaka mögelberoende på förutsättningarnaVi skaffade vp istället för att tilläggsisolerahar torrt och fint på vindensedan etthundratvå år
...jag rekommenderar det inte eftersom det faktiskt räcker gott och väl med en ordinarie ordentlig ventilation av kallvinden. Mvhj Raffen.
En lösning kan vara att höja temperaturen på vinden(varm luft kan bära mer fukt) och sedan ventilera bort fukten innan den kondenserar. Varm vind är BRA, Raffen
Hej Zibrosc1235! Ja Ja tala bara inte om struntsnacket du. Jag har själv sett det där och jag tycker att det är rent bedrövligt alltså för att inte säga sorgligt när man läser skräpet. Det går alltså i princip inte att ventilera en kallvind lagom enligt min mening, ivf inte om man nu inte vill riskera ev framtida problem däruppe, det är ju ungefär som att sitta på en krutdurk, går det så går det men hur länge vet man ju inte, och när man ev skulle få problem det vet man inte heller, och så kan man inte ha det alltså. Nej vill man känna sig säker och sova lugnt på nätterna så är det klart mkt bättre att ta till vindsventilationen lite extra isf eftersom det kan aldrig bli fel nämligen.Sen tycker jag kanske ändå att det är lite av ett erkännande av Anticimex när de ändå föreslår en lagom ventilation av kallvinden, det är iof ett dumt uttalande men det är väl ändå nästan detsamma som att de kan väl inte direkt med att döma ut en välkänd och helt och fullt fungerande vanlig gratis vindsventilation samtidigt som de givetvis helst vill sälja sina dyra utrustningar med styrd vindsventilation istället, och med rådet om en lagom vindsventilation så vet de väl att de resp presumtiva kunderna som de har gett rådet hör av sig förr eller senare eftersom den här lagom ventilationen kommer helt klart att ge problem. Mvh Raffen.