0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Haj just installerat en 2025 10kW och dockat den mot en ackumulatortank, har använt samma laddkrets som tidigare var kopplad mot en vedpanna.Jag undrar över tesmostaten VT som finns med på principschemat, behövs den om ingen panna är inkopplad ? eller kommer VP:n lösa ut på pressostat hör om jag inte monterar givaren ? jag har just nu byglar den ingången på plint 30 för att få igång maskinen. (efter erforderlig til med konpressorvärmaren igång förstås)Det är lite kryptiskt formulerat i manualen för på ena stället står det att den har all erforderlig styrning inbyggd, men på schemat verkar det som att givaren i tanken är behövlig. Min förhoppning är att den känner av returtempen på 48 grader och slår ifrån, och att den sedan genom att starta cirk pumpen kollar av om det är dax att dra igång igen. om detta inte är fallet antar jag att den gommer gå konstant tills den löser ut på pressostat hög.Någon som vet ?
Laddpumpen är ansluten på 2025:an. den startade iallfalll, men är det så att den inte drar igång den igen efter stopp för att känna av temperaturen i tanken ?
Det låter fint. en kompletterande fråga bara, eftersom du säger att med termostat går cirk.pumpen endast när termostaten sluuter ingången på plint 30. Om jag monterar dit en termostat kommer väl fortfarande funktionen med cirk.pumpdrift men x-antal minuters intervall beroende på utetemp för att förhindra frysning fungera eller ?
Citat från: zac skrivet 06 december 2009, 19:31:08Det låter fint. en kompletterande fråga bara, eftersom du säger att med termostat går cirk.pumpen endast när termostaten sluuter ingången på plint 30. Om jag monterar dit en termostat kommer väl fortfarande funktionen med cirk.pumpdrift men x-antal minuters intervall beroende på utetemp för att förhindra frysning fungera eller ? cirk pumpen går konstant vid +2 och kallare även om inte plint 30 är sluten kjell
Anläggningen har gått klockrent tills i natt. I morse ringde min vän som jag monterat pumpen hos och sa att den stod stilla och det var kallt i huset. När jag kom på plats såg jag att den löst ut på pressostat hög.Jag har inte hunnit titta närmare på det dag, jag startade om pumpen och luftade ur systemet. Som näsata åtgärd tänkte jag kolla retugivaren. Kan det vara så att man skall ha en ladd termostat för att komma runt detta problem och inte bara bygla plinten ?