0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan hända att din v3 tank har en skiljeplåt med mindre hål än min v2 tank?
ja jag vet inte kanske möjligt... men vattnet i över delen verkar inte beröras när kompressorn värmer,(i mitt fall) utan den stiger bra av att värmen från den nedere delen när den blir varmare, och värmen stiger.och det är ju ca 75liter eller kanske ännu mer.de bästa vore ju om pumpen kunnat jobba mot dom litrarna också, så vore möjligheten att man fick färre start/stop.utan att behöva öka stop temperaturen.men antagligen går det inte att göra något åt det.jag kanske kan få till så det blir längre gångtider. men jag antar att det kan bli kortare stillestånd. det varmaste vattnet blir kvar i den övre delen och gör ingen nytta till värmesystemet.men om det är en massa hål i skiljeplåten kanske det inte är några problem.det ända kanske är att prova. så man kan få ett svar.
Citat från: kullabacken skrivet 03 januari 2010, 11:41:10ja jag vet inte kanske möjligt... men vattnet i över delen verkar inte beröras när kompressorn värmer,(i mitt fall) utan den stiger bra av att värmen från den nedere delen när den blir varmare, och värmen stiger.och det är ju ca 75liter eller kanske ännu mer.de bästa vore ju om pumpen kunnat jobba mot dom litrarna också, så vore möjligheten att man fick färre start/stop.utan att behöva öka stop temperaturen.men antagligen går det inte att göra något åt det.jag kanske kan få till så det blir längre gångtider. men jag antar att det kan bli kortare stillestånd. det varmaste vattnet blir kvar i den övre delen och gör ingen nytta till värmesystemet.men om det är en massa hål i skiljeplåten kanske det inte är några problem.det ända kanske är att prova. så man kan få ett svar. En Idé om du vill köra mot hela tanken- Du verkar inte behöva stötta med elpatronen och du har spets-beredare så du har sörjt för varmvattnet. Thumbsup... så .. 'skippa' shunt-fördröjningen genom att sätta den till 0 och sedan flytta upp givaren för värmepumpen ytterligare en nivå från din förhöjda position till hålet där givaren för elpannan sitter.Flödet genom skiktplåten borde räcka för radiatorerna om du inte har ovanligt stort flöde. Du bör få betydligt färre starter och längre gångtid utan att ändra något annat, skiktning börjar sen när kompressorn stannat studs Låt oss höra om du testar... Lycka till
Om man flyttar givaren upp till över skiktplåten, vill det gå mycket mer tid innan pumpen stannar, då det varmare vattnet från kompressorn inte hinner snabbt nog upp till toppen av tanken så att givaren uppfattar att nu är det blivit rätt temperatur. Innan så sker har nog kompressorn börjat producera vatten med kanske 57, 58 och kanske även 60 grader. Det betyder dåligt COP och mycket mer hårdare belastning av kompressorn.