0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan..Du menar altså att du ska ladda pannan/tanken ovanför skiktplåten??Ja det kanske funkar men risk finns att det är för små hål i skiktplåten, så att du inte får nog flöde igenom??Frågan är om det inte bara blir massa stök utan att det blir så mycket bättre...
Ja det kanske går, du får prova o se Ja du har nog rätt i att det borde vara ungefär samma flöde...El-patonen behöver du inte för värmens skull antar jag?Du borde helt klart få högre temp i övre delen och något större volym..
Gokväll....innan jag kopplade in min ecoair så körde jag ett par sommarveckor med ecoelen som varmvattenberedare med bara övre elpatron inkopplad på 60 ºC efter tv veckor hade jag ca 20 ºC i botten...den släpper alltså upp värme men inte ner.......
jag har en känsla av att man missar gaska mycket till husvärmen på detta sätt.....
såhär tänker jag: under en viss del av utekurvan så tar ecoheatpumpen vattnet ur den undre delen av pannan sen när shunten går över ett visst läge så tar ju den vattnet ur den övre delen av pannan & värmepumpen understödjer underifrån testa att vrida shunten i bott så ser du att framledningstempen blir detsamma som den övre delen av pannan..
det kanske är någon annan som vill eller kanske har provat redan.!?som kan rapportera hur det fungerar. så slipper jag.. Thumbsup