0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lite nyfiken på era dygnsförbrukningssiffror.Jag har inte optimerat allting i huset ännu men har en ungefärlig dygnsförbrukning inkl. hushållsel på ca 75 kwh (0-5 minusgrader).Är detta mycket?Hus byggt -75 enplans och källare fristående garage, totalt ca 300 kvm.3 värmepumpar som går sparsamt.takvärme i badrum.mekanisk ventilation med värmeåtervinningen ur funktion.
Citat från: kalle2345 skrivet 02 december 2009, 00:16:15Lite nyfiken på era dygnsförbrukningssiffror.Jag har inte optimerat allting i huset ännu men har en ungefärlig dygnsförbrukning inkl. hushållsel på ca 75 kwh (0-5 minusgrader).Är detta mycket?Hus byggt -75 enplans och källare fristående garage, totalt ca 300 kvm.3 värmepumpar som går sparsamt.takvärme i badrum.mekanisk ventilation med värmeåtervinningen ur funktion.Jag tycker det är mycket...har själv cirka 18kWh/dygn i värme och VV. Samt 30kWh i hushållsel, vilket anses mycket högt. Allt vid cirka +5 ºC och 3 VP. Du har ett större hus och kanske en av VP'na finns i det friliggande garaget, så den värmen inte kommer huset tillgodo?Men... vid +5 ºC är ju LL invertrar mycket effektiva (kanske COP4). Så spontant tror jag att du skulle se över isoleringen av huset, om inte en mycket stor del av förbrukningen är hushållsel.
Kapar tråden lite....Nu när tempen har legat runt -15 drygt under en period så märker jag att fläkten drar dubbelt så mycket från nivå 2 till nivå 4.Nivå 2 på fläkten ger ett snitt på 0,98kW i timmen.Nivå 4 på fläkten ger ett snitt på 1,96kW i timmen.Tempinställningen är detsamma, 22 ºCHur mycket ström ska fläkten dra?Bör väl tillägga att huset har ett dåligt isolerat golv och taket är sisådär //A
Men då borde det bli kyligt efter sådär en halvdag på det läget.