0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Guten skrivet 09 december 2009, 15:14:11Vad tror ni om pumpens eventuella överfyllnad av kylmedie,har inte avfrostat en enda gång sedankl 10.30 i går,borde den inte ha gjort det? varit +3-3,5gr fuktig luft.Har för mig att den brukade avfrosta från +5gr?Vet inte om jag hört kompressorn gå så mjukt och tyst förut?Har visserligen en stor vätskeavskiljare före komp,men för hög förångningstempförsämrar väl verkningsgraden?
Vad tror ni om pumpens eventuella överfyllnad av kylmedie,har inte avfrostat en enda gång sedankl 10.30 i går,borde den inte ha gjort det? varit +3-3,5gr fuktig luft.Har för mig att den brukade avfrosta från +5gr?Vet inte om jag hört kompressorn gå så mjukt och tyst förut?Har visserligen en stor vätskeavskiljare före komp,men för hög förångningstempförsämrar väl verkningsgraden?
Beror på vad som avtalat. Inget skriftligt avtal. Kanon!
Citat från: MGKea skrivet 09 december 2009, 18:47:40Beror på vad som avtalat. Inget skriftligt avtal. Kanon! Nja, komsumenttjänstelagen är en LAG, och den går aldrig att förhandla bort med avtal, skriftliga eller muntliga, den gäller alltid.MangeH-> håller inte riktigt med om att företagare skulle ha ett försprång gentemot privatpersoner, komsumenttjänstelagen är stenhård och formulerad så allt ansvar och bevisbörda ligger hos företagaren.
Då skulle det sättas i system att kunden åberopar fusk för att pruta på priset....
Citat från: MGKea skrivet 10 december 2009, 08:09:27Då skulle det sättas i system att kunden åberopar fusk för att pruta på priset....Och det räcker väl iofs redan med det fusk som förekommer när det gäller "hast"verksarbeten. tomte::
Finns tyvärr många fall säljaren har rätt men aldrig får sin "belöning". tomte::
MangeH-> håller inte riktigt med om att företagare skulle ha ett försprång gentemot privatpersoner, komsumenttjänstelagen är stenhård och formulerad så allt ansvar och bevisbörda ligger hos företagaren.
Tack för ditt svar OskarP. Vad är EXV? Började avfrosta idag när tempen sjönk till +2,3gr,med 3tim? interv.
Jag pratade både med jurist och konsumentvägledare och enl dem hade verkstaden rätt att få försöka laga skiten själva först efter de som bilverkstad kan ses som "Fackmän"
Citat från: MangeH skrivet 10 december 2009, 17:12:20Jag pratade både med jurist och konsumentvägledare och enl dem hade verkstaden rätt att få försöka laga skiten själva först efter de som bilverkstad kan ses som "Fackmän" konsumenttjänstelagen §20 : entrepenören har rätt att avhjälpa felet, om det inte finns något särskilt skäl att avvisa detta , ett sådant skäl är att entrepenören har uppträtt oskickligt och störande eller att entrepenören inte kommer att kunna avhjälpa felet inom skälig tid.Hmmm.... oskickligt uppträdande kan väl appliceras på ditt fall också.
Ja denna snubbe verkar vara för stolt för att åka ut och göra om jobbet.Tar hellre smällen att inte få något betalt,av sin välsaltade faktura.