Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus  (läst 37633 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #60 skrivet: 27 april 2010, 20:59:09 »
Det har varit uppe på Svt Plus också ...

Kostandskapningen är till för att tjäna pengar. Det kanske inte är så säkert att man använder sin egna skog som man förädlar i sin egen såg till att bygga sina hus. Det kan likväl vara så att man säljer detta trä som premium till brädgårdar. Trä från baltstaterna är mycket billigare. Nu törs jag inte säga att det är så men skall man maximera sin vinst så kan det likväl gå till på det sättet.

Att kunden valt samma besiktningsman som Älvsbyhus rekommenderat är snudd är ren vilseledning. Jag tror att de som valt Älvsbyhus linje inte förstått vilka konsekvenserna kan bli.

Är det lögn som både TV4 och Svt presenterat i sina program så är det förtal.

http://www.omboende.se/sv/Bygga1/Bygga-nytt-/slutbesiktning-och-garantier/

http://www.omboende.se/sv/Bygga1/Bygga-nytt-/slutbesiktning-och-garantier/Valja-besiktningsman/
« Senast ändrad: 27 april 2010, 21:31:49 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #61 skrivet: 27 april 2010, 21:13:31 »
Jag tycker det känns meningslöst att diskutera ÄH här faktiskt...  Diskussionen förs pÃ¥ ett bättre sätt i ett annat forum där folk har mer erfarenhet av husbygge...  För mig är det uppenbart att ÄH har "myglat" ganska rejält med t.ex. besiktningsmän och att komma och pÃ¥stÃ¥ att de inte skulle ha nÃ¥got intresse av det är väl rejält konstigt...

Men jag tänker inte ta den diskussionen här med ÄH-ägare.  Det känns meningslöst och saknar syfte dÃ¥ detta inte är ett forum för husbyggare.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7668
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #62 skrivet: 27 april 2010, 21:28:22 »
En gång till
om en av ÄH utvald har besiktigat huset har köparen godkänn deras val av besiktningsman, vill köparen ha en annan besiktningsman kan naturligtvis denne föreslå en person som ÄH sedan godkänner. Det NORMALA är att kunden betalar besiktningsmannen. Troligtvis vill kunden inte betala för besiktningen och godtar därför säljarens val, och har då gjort helt frivilligt överlämnat besiktningen till ÄH. Alla husfabrikanter brukar rekommendera besiktningsmän till sina hus och nästan alltid godtar kunden deras förslag, jag har under alla år bara vid nått enstaka tillfälle upplevt att köpare har anlitat en "egen" besiktningsman och vid ett tillfälle upplevt att den föreslagna besiktaren inte godkändes av den ena parten.
Min tid i byggsvängen är ca 40 år och jag har under dom flesta år varit med vid besiktningarna
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #63 skrivet: 27 april 2010, 21:32:21 »
En gång till
om en av ÄH utvald har besiktigat huset har köparen godkänn deras val av besiktningsman, vill köparen ha en annan besiktningsman kan naturligtvis denne föreslå en person som ÄH sedan godkänner. Det NORMALA är att kunden betalar besiktningsmannen. Troligtvis vill kunden inte betala för besiktningen och godtar därför säljarens val, och har då gjort helt frivilligt överlämnat besiktningen till ÄH. Alla husfabrikanter brukar rekommendera besiktningsmän till sina hus och nästan alltid godtar kunden deras förslag, jag har under alla år bara vid nått enstaka tillfälle upplevt att köpare har anlitat en "egen" besiktningsman och vid ett tillfälle upplevt att den föreslagna besiktaren inte godkändes av den ena parten.
Min tid i byggsvängen är ca 40 år och jag har under dom flesta år varit med vid besiktningarna

http://www.omboende.se/sv/Bygga1/Bygga-nytt-/slutbesiktning-och-garantier/Valja-besiktningsman/
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #64 skrivet: 27 april 2010, 21:34:49 »
Jag tycker det känns meningslöst att diskutera ÄH här faktiskt...  Diskussionen förs pÃ¥ ett bättre sätt i ett annat forum där folk har mer erfarenhet av husbygge...  För mig är det uppenbart att ÄH har "myglat" ganska rejält med t.ex. besiktningsmän och att komma och pÃ¥stÃ¥ att de inte skulle ha nÃ¥got intresse av det är väl rejält konstigt...

Men jag tänker inte ta den diskussionen här med ÄH-ägare.  Det känns meningslöst och saknar syfte dÃ¥ detta inte är ett forum för husbyggare.


Jag håller med dig Ridax om att deras upplägg är/kan uppfattas som oseriöst.
Däremot håller jag inte med om att just ÄH är oseriösa.
Bor bara någon mil från fabriken, och hälften av alla jag känner bor i denna typ av hus, många har själv köpt dem nya från fabrik, och de enda problem som är relativt vanliga är att det efter 10-20 år uppstår jordlukt p.g.a. grundkonstruktionen, jag har aldrig bland mina bekanta hört nån som klagat på jäviga besiktningsmän.
Är det något de borde ändra på snarast är det att helt frångå torpargrunden, eller vara mer noga med att kontrollera att markavtäckning, dränering o.s.v. är riktigt utfört av husköparen eller den entreprenör som gör jobbet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7668
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #66 skrivet: 27 april 2010, 21:47:12 »
Det är väl så att säljaren och köparen ska vara överens om vem som ska besiktiga, alla besiktningsmän är defakto beroende av BÅDE att köpare och säljare accepterar den som ska besiktiga.

...  om vi räknar in att bÃ¥de säljare och köpare kan begära överbesiktning ...
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #67 skrivet: 27 april 2010, 21:49:47 »
Bor bara någon mil från fabriken, och hälften av alla jag känner bor i denna typ av hus, många har själv köpt dem nya från fabrik, och de enda problem som är relativt vanliga är att det efter 10-20 år uppstår jordlukt p.g.a. grundkonstruktionen, jag har aldrig bland mina bekanta hört nån som klagat på jäviga besiktningsmän.
Är det något de borde ändra på snarast är det att helt frångå torpargrunden, eller vara mer noga med att kontrollera att markavtäckning, dränering o.s.v. är riktigt utfört av husköparen eller den entreprenör som gör jobbet.

Älvsbyhus revisor heter Curt Marklund. Är ni släkt?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #68 skrivet: 27 april 2010, 22:02:34 »


 Det kanske inte är sÃ¥ säkert att man använder sin egna skog som man förädlar i sin egen sÃ¥g till att bygga sina hus. Det kan likväl vara sÃ¥ att man säljer detta trä som premium till brädgÃ¥rdar. Trä frÃ¥n baltstaterna är mycket billigare. Nu törs jag inte säga att det är sÃ¥ men skall man maximera sin vinst sÃ¥ kan det likväl gÃ¥ till pÃ¥ det sättet.



Är det lögn som både TV4 och Svt presenterat i sina program så är det förtal.

http://www.omboende.se/sv/Bygga1/Bygga-nytt-/slutbesiktning-och-garantier/

http://www.omboende.se/sv/Bygga1/Bygga-nytt-/slutbesiktning-och-garantier/Valja-besiktningsman/


  Ja , i deras reklam pÃ¥stÃ¥s det att Trävirket är frÃ¥n "norrländska skogar"  . Om det är det eller ej vet jag ej . Däremot vet jag att rÃ¥materialet hÃ¥ller bra kvalitet . Spelar dÃ¥ ingen roll om det är svenskt virke eller ej .Det är min Ã¥sikt när jag jämför med annat byggvirke som finns pÃ¥ marknaden . Jag har själv över 20 Ã¥rs jobberfarenhet i den branschen . Däremot kunde kanske deras ytterpanel ha ett lite lyxigare utförande .
 Detta skulle ej kosta mera att tillverka men nu har de denna profil och dÃ¥ kör de sÃ¥...  
  Vet att de för nÃ¥t Ã¥r sedan ämnade försöka anlita utomstÃ¥ende leverantörer men det blev dock ej nÃ¥t av det p.g.a. X anledning.  De satsade själva pÃ¥ att helt eller delvis ? pÃ¥ att förnya sin virkeshantering/förädling istället.

 Men till saken : De bör ha bättre koll pÃ¥ vilka bygglag som monterar deras hus . Det borde de nog ha lärt sig vid det här laget ? !  Att bemöta kunder bättre blir det förstÃ¥s ej heller sämre
   av !  Thumbsup
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #69 skrivet: 27 april 2010, 22:12:04 »
Bor bara någon mil från fabriken, och hälften av alla jag känner bor i denna typ av hus, många har själv köpt dem nya från fabrik, och de enda problem som är relativt vanliga är att det efter 10-20 år uppstår jordlukt p.g.a. grundkonstruktionen, jag har aldrig bland mina bekanta hört nån som klagat på jäviga besiktningsmän.
Är det något de borde ändra på snarast är det att helt frångå torpargrunden, eller vara mer noga med att kontrollera att markavtäckning, dränering o.s.v. är riktigt utfört av husköparen eller den entreprenör som gör jobbet.

Älvsbyhus revisor heter Curt Marklund. Är ni släkt?

Är du seriös nu?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #70 skrivet: 27 april 2010, 22:22:45 »
Namnet står i årsredovisningen. Du skriver att du bor någon mil ifrån fabriken och att många bor i Älvsbyhus i din omnejd. Jag blev nyfiken. Det var inte meningen att göra upprörd eller arg. Med tanke på ditt svar så är det inte så. Ber om ursäkt.
/magnus
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #71 skrivet: 27 april 2010, 22:27:41 »
Du undrade ju om jag var seriös när jag framhöll norrlänningarnas höga arbetsmoral.
Jag bara kontrade.  ;)

Nej, vi är inte släkt.
Jag har nästan bara knegare i släkten, inga revisorer här inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #72 skrivet: 27 april 2010, 22:37:16 »
Okej, men det är ingen skam med akademiker heller.  ;)

Att du är en stolt norrlänning har jag förstÃ¥tt.   ^-^

/Magnus

PS I mina trakter heter man antingen Johansson eller Andersson... De flesta är släkt på ett eller annat sätt. Man kom inte så långt förr i tiden.
« Senast ändrad: 27 april 2010, 22:44:14 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #73 skrivet: 27 april 2010, 22:47:48 »
Du undrade ju om jag var seriös när jag framhöll norrlänningarnas höga arbetsmoral.
Jag bara kontrade.  ;)

Nej, vi är inte släkt.
Jag har nästan bara knegare i släkten, inga revisorer här inte.


Namnet antyder att du har en del präster i släkten. Eller tillhör du en annan 'gren'?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #74 skrivet: 27 april 2010, 22:49:38 »
Jag är humanist.
En av de få jag känner.
 Har inte nÃ¥n präst i släkten, mest knegare.

Ni fÃ¥r forska bättre  ;)
« Senast ändrad: 27 april 2010, 22:51:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!