0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Jag har läst i installationsanvisningen för 2025 10kW att laddpumpen skall kopplas till plint 11 för att förhindra sönderfrysning. Alternativt ansluts värmepumpen med en mellankrets med växlare, pump och frostskyddat vatten. Det är ju bra att man anvisar alternativ anslutning. Jag undrar bara hur laddpumpen då ska anslutas? Kan man ta en fas från utgången på kompressorns kontaktor, före motorskydd, och ansluta laddpumpen till den fasen? Då kommer ju laddpumpen att gå parallellt med kompressorn. Är det riktigt tänkt?Mycket tacksam för svar, hälsningar Alf.
Hej igen! Jag inser att inkoppling av laddpump till plint 11 fungerar även med frostskyddat vatten. Det verkar onödigt att pumpa ut varmvatten till värmepumpen när den ej är i drift på grund av för låg utetemperatur. Det är därför jag efterlyser alternativ inkoppling.Hälsningar Alf.
vad jag kan förstå så är det fasen som bryts på plint 11 och lite längre ned fanns nollan. Vart kopplade du jorden? På inkomande jordledning?
Jag har för mej att det går att flytta temp givaren eller montera en ny i pannan. Så att man kan låta laddpumpen styras av tempen i pannan via värmepumpen.
Det hade räckt med en liten tidsfördröjning (5-10s) från det att laddpumpenstartar innan pumpen känner av tempen.Är ni säkra att det inte finns en sådan tidsfördröjning (parameter) man kan ställa.Mvh Teltur
Citat från: Teltur skrivet 22 november 2009, 17:09:39Det hade räckt med en liten tidsfördröjning (5-10s) från det att laddpumpenstartar innan pumpen känner av tempen.Är ni säkra att det inte finns en sådan tidsfördröjning (parameter) man kan ställa.Mvh Teltur jo det är fördröjning innan kompressorn startar först går cirkpumpen säkert någon minut sen startar kompressorn om tempen är för låg kjell
Citat från: kjell62 skrivet 26 november 2009, 05:33:30Citat från: Teltur skrivet 22 november 2009, 17:09:39Det hade räckt med en liten tidsfördröjning (5-10s) från det att laddpumpenstartar innan pumpen känner av tempen.Är ni säkra att det inte finns en sådan tidsfördröjning (parameter) man kan ställa.Mvh Teltur jo det är fördröjning innan kompressorn startar först går cirkpumpen säkert någon minut sen startar kompressorn om tempen är för låg kjell Efter att ha isolerat rören ute ordentligt och även rören inne så visst är det så att cirkpumpen går en stund och "talar om" för returgivaren vilken temp det är på vattnet. Rören var oisolerade då jag provade låta VP:n styra laddpumpen. Efter tre dagar med pump i drift och era kundskaper är jag snart "expert"
Citat från: hulta skrivet 26 november 2009, 07:46:36Citat från: kjell62 skrivet 26 november 2009, 05:33:30Citat från: Teltur skrivet 22 november 2009, 17:09:39Det hade räckt med en liten tidsfördröjning (5-10s) från det att laddpumpenstartar innan pumpen känner av tempen.Är ni säkra att det inte finns en sådan tidsfördröjning (parameter) man kan ställa.Mvh Teltur jo det är fördröjning innan kompressorn startar först går cirkpumpen säkert någon minut sen startar kompressorn om tempen är för låg kjell Efter att ha isolerat rören ute ordentligt och även rören inne så visst är det så att cirkpumpen går en stund och "talar om" för returgivaren vilken temp det är på vattnet. Rören var oisolerade då jag provade låta VP:n styra laddpumpen. Efter tre dagar med pump i drift och era kundskaper är jag snart "expert" Då tycker jag absolut att man kör laddpumpen via VP.Tror man sparar en del i mindre strålnings förluster på rör/pump samt lägre elförbrukning på laddpumpen.Kör själv på det sättet med min fulpump , en liten extra finnes i min är att stopp intervallen blir kortare och kortare ju närmarestartvärdet man kommer.Fungerar kanske likadant på en Nibe.MVH Teltur